StoryEditor

Aerolínie opäť doplácajú na ropu

18.02.2008, 23:00
Svetová letecká doprava čelí novým ťažkostiam. Po minulom roku, prvom ziskovom od roku 2000, sa očakávajú nové problémy spôsobené vysokými cenami ropy a hypotekárnou krízou.

 Oba faktory znižujú podľa šéfa Medzinárodného združenia pre leteckú dopravu (IATA) Giovanniho Bisignaniho záujem o leteckú dopravu a nie je vylúčené, že aerolínie zažijú ďalší problémový rok. Očakávané ťažkosti však aerolinky tušili už minulý rok, čo urýchlilo vlnu konsolidácie v celom sektore. Dá sa čakať, že tak v Európe, ako aj v USA, ale najnovšie aj v Ázii, sa počet leteckých spoločností v najbližšom období výrazne zníži.


Zisky pôjdu dole
Rok 2007 bol prvým ziskovým rokom svetových aerolínií od roku 2000, keď podľa IATA dosiahli zisk 5,6 miliardy dolárov. "Táto suma nepredstavuje ani dve percentá z celkových tržieb 490 miliárd dolárov," citovala agentúra Reuters Bisignaniho. Teraz, keď cena ropy sa stále pohybuje pod hranicou 100 dolárov za barel a navyše svet zasahuje americká hypotekárna kríza, aerolínie nemôžu čakať žiadne zlepšenie situácie. Navyše, keď podľa šéfa IATA sa ešte nezbavili vysokých dlhov, ktoré dosahujú zhruba 190 miliárd dolárov. Už decembrové odhady zisku na rok 2008 znížila IATA o vyše tretinu na päť miliárd dolárov z pôvodného odhadu 7,8 miliardy a nie je vylúčené, že v apríli urobí ďalšiu revíziu smerom dole.
Jediným trhom, ktorý bude týmto problémom úspešnejšie odolávať, je Ázia, najmä vďaka rýchlo sa rozvíjajúcim trhom s leteckou dopravou v Číne a Indii. "Ázia sa dnes môže pochváliť jednými z finančne najsilnejších leteckých spoločností a najmodernejšej letiskovej infraštruktúry," dodal Bisignani. Napriek tomu aj tu je určitý posun. Singapore Airlines podali ponuku na kúpu podielu v China Eastern Airlines a na predaj je aj štátnych 69 percent v Malaysia Airlines.

Fúzia strieda fúziu
Omnoho viac sa deje na americkom trhu, kde letecké spoločnosti v minulosti najviac doplatili na útoky 11. septembra 2001 a teraz ich tlačí k zemi vysoký rast cien ropy a hypotekárna kríza.
Už niekoľko týždňov rokujú o možnom spojení Delta Air Lines a Northwest Airlines (NWA), ktoré by v prípade spojenia vytvorili najväčšiu leteckú spoločnosť na svete. Ich rokovania urýchlili podľa USA Today debaty o možnej fúzii medzi United Airlines a Continental Airlines a najnovšie Wall Street Journal zverejnil, že o Continental by mohla mať záujem dokonca najväčšia letecká spoločnosť na svete American Airlines. Citujúc informované zdroje, WSJ napísal, že American zatiaľ začala iba tzv. prieskumné rozhovory, no je vidieť, že aj najväčšie aerolinky, ktoré zatiaľ podľa analytikov nepotrebujú nevyhnutne fúzovať s niektorým z rivalov, situáciu sledujú. Spoločnosť AMR, materská firma American Airlines, informácie médií zatiaľ ani nepotvrdila, ani nevyvrátila.
Najbližšie je podľa USA Today aktuálne spojenie Delty a NWA. Podľa Atlanta Journal by sa informácie o spojení mohli objaviť už o pár dní. Obe spoločnosti totiž už doriešili budúce vedenie (šéfom novej spoločnosti by mal byť dnešný výkonný riaditeľ Delty), ďalej budúce ústredie (v súčasnom ústredí Delty v Atlante), ako aj ponechanie mena Delta Air Lines pre novú firmu. Problematickým bodom už nie je ani pozícia pilotov oboch firiem po ich spojení, na čom sa firmy dohodli cez víkend.
Na rozhodnutie Delty a NWA čakajú práve Continental a United Airlines. Tie sú podľa USA Today pripravené na urýchlené spojenie ihneď, len čo svoju fúziu oznámia Delta a NWA. Na toto spojenie musia čakať, pretože Northwest môže ako akcionár Continentalu blokovať akúkoľvek dohodu týchto aerolínií s inými. Dokonca nie je vylúčené, že sfúzujú Delta a United Airlines. Tento prípad by podľa Chicago Tribune mohol nastať po tom, keď by sa Delta a NWA nakoniec nedohodli.

Air France na čele globálnych aerolínií
S tým sa však príliš nepočíta. Do rokovaní o fúzii totiž vstúpila európska jednotka Air France-KLM. Tá minulý týždeň na svojej stránke zverejnila, že v prípade fúzie je pripravená do Delta-NWA zainvestovať výmenou za jedno miesto v správnej rade. Podľa zdrojov blízkych rokovaniam, európska spoločnosť údajne plánuje do spoločného podniku Delty a NWA investovať až miliardu dolárov. Ak by sa tak stalo, európska spoločnosť by v USA urobila nemalý krok vpred. Stala by sa menšinovým akcionárom v najväčšej leteckej spoločnosti na svete s možnosťou ďalšieho zvýšenia akcií niekedy v budúcnosti
"Myslím si, že fúzia Delty a Northwest by mohla byť prvým krokom smerom k vytvoreniu globálnych aerolínií kontrolovaných spoločnosťou Air France-KLM," povedal pre týždenník Business Week konzultant pre letecký sektor v Miami Stuart Klaskin.
Zaostať však nechce ani nemecká Lufthansa, ktorá sa na najväčší letecký trh tlačí cez podiel v nízkonákladových amerických aerolíniách JetBlue. Nemci v decembri kúpili takmer pätinu v americkej firme, cez ktorú získajú ideálny prístup na vnútroštátny maeircký trh, ako aj na lukratívne Kennedyho letisko v New Yorku.
Obe firmy miešajú kartami aj na trhu v Európe. Tu chce napríklad Air France-KLM zväčšiť svoje portfólio prevzatím talianskej Alitalie. Podľa najnovšej správy agentúry Thomson Financial plánuje podať spoločnosť na Alitaliu záväznú ponuku do 14. marca, mesiac pred konaním nových parlamentných volieb. Naopak, v prípade španielskej Iberie, o ktorú má tiež záujem, radšej počká na parlamentné voľby. V ich prípade bude súperiť práve s Lufthansou. Nie je však vylúčené, že ju získajú British Airways, ktoré dnes v Iberii vlastnia 10 percent. Sama Iberia zasa v týchto dňoch podala ponuku spoločnosti SAS na prevzatie iných španielskych aerolínií, Spanair.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
24. apríl 2024 12:39