StoryEditor

Pražské letisko láka veľké ázijské firmy

21.01.2008, 23:00

O pražské letisko, ktoré chce česká vláda sprivatizovať do konca tohto roka, sa po európskych záujemcoch začali obzerať aj kupci z Ázie. Najväčší záujem prejavujú indické firmy, ktoré v ostatnom čase čoraz viac prenikajú do Európy.
Aktívne indické firmy
Ako informovala ČTK, minulý týždeň podala ponuku na kúpu spoločnosti Letiště Praha indická spoločnosť GVK Group. Diverzifikovaný konglomerát je podľa Wikipedie aktívny vo viacerých sektoroch vrátane služieb zdravotníctva a výrobného sektora, no najviac investuje do dopravnej infraštruktúry. Letisko v Prahe by nebolo jeho prvým, prevádzkuje už jedno z najväčších indických letísk v Bombaji.
Včera zasa český denník E15 prišiel s informáciou o ďalších dvoch záujemcoch z Indie. Jedným z nich je GMR Group, prevádzkovateľ letiska v hlavnom meste Naí Dillí. Je to ďalšia zo spoločností miliardárov po koncerne Tata Group alebo Mittal Steel. GMR Group aktívnu v infraštruktúrnych a energetických projektoch vlastní miliardár Grandhi Rao. S majetkom 2,6 miliardy dolárov je podľa Forbers 18. najbohatší z Indov.
V inej oblasti sa pohybuje tretí indický záujemca o pražské letisko, spoločnosť Essar. Firma je po akvizícii kanadskej oceliarne Algoma Steel a americkej Minnesota Steel štvrtou najväčšou oceliarskou spoločnosťou po Tata Steel, Steel Authority of India a Jindal Steel.
Veľkokapacitné Changi
O investíciách v Česku údajne uvažuje aj singapurské letisko Changi Airports, jedno z najväčších na svete tak v osobnej, ako aj nákladnej doprave. Za rok 2006 prepravilo rekordných 35 miliónov pasažierov (na porovnanie Ruzyně dosiahla tiež rekord 11,58 milióna a za tento očakáva 12,5 milióna) a 1,91 milióna ton nákladu. Singapurské letisko patrí zároveň k jedným z prvých, ktoré dokázali rozšíriť svoje dráhy natoľko, aby mohli prijať veľkokapacitný Airbus A380. Z tohto letiska vzlietol A380 aj na svoj prvý let.
Ázijské firmy sa tak zaradili do dlhého zoznamu uchádzačov o letisko v Prahe, ktorého predaj považujú podľa E15 za "udalosť tohtoročnej privatizačnej sezóny". Česko by za predaj vysoko ziskového podniku (za rok 2006 dosiahol zisk vyše miliardy českých korún) mohlo podľa ČTK zinkasovať približne 70 miliárd Kč (90,25 miliardy Sk).
Zatiaľ len Budapešť
Záujem o privatizáciu Ruzyně (o výške podielu rozhodne vláda podľa skorších informácií do konca marca) už skôr oznámili rakúske letisko Flughafen Wien, ďalej vlastník letiska v Budapešti Hochtief Airport, frankfurtského letiska Fraport či španielska firma Abertis. Tá sa v rámci konzorcia s finančnou skupinou J&T zúčastnila v roku 2006 na tendri bratislavského letiska. Tender nakoniec vyhralo konzorcium TwoOne, zahŕňajúce ďalšiu finančnú skupinu Penta a Flughafen Wien, slovenská vláda však neskôr tender zrušila.
Práve spomínaná Penta by mohla ovplyvniť privatizáciu, keďže sa s ňou český štát stále nedohodol na výkupe pozemkov v jej vlastníctve. Na tých by mala stáť druhá pristávacia dráha.
Predaj pražského letiska, pred ktorým najskôr vláda uskutoční premenu štátnej firmy na akciovú spoločnosť, by bol druhým predajom letiska v hlavnom meste v krajinách strednej Európy. Zatiaľ sa tak stalo iba v prípade letiska v Budapešti, ktoré v roku 2005 kúpila britská spoločnosť British Airport Authority. O dva roky nato ho však predala nemeckému stavebnému gigantu Hochtief. Ten okrem budapeštianskeho letiska má podľa agentúry Reuters podiely aj v letiskách v Hamburgu, Düsseldorfe, Aténach a Sydney.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
23. apríl 2024 07:29