StoryEditor

Björnslev: Biznis si vyžadoval zmenu, preto sme tu

30.07.2008, 00:00
Pred polrokom prebral žezlo na poste šéfa nadnárodnej chemickej firmy v strednej Európe. Z Bratislavy riadi okolité krajiny a rozhoduje o oblasti priemyslu, ktorá má u nás veľký potenciál. Polrok hodnotí pozitívne, svoje vízie chce ešte naplniť. Výkonný riaditeľ centrály Lanxess Central Eastern Europe Flemming B. Björnslev.




Pobočka Lanxessu funguje na slovenskej pôde zhruba pol roka. Bolo s odstupom času správne presunúť sa do Bratislavy?
Bratislava sa doteraz javí ako ideálne miesto. Rozhodnutie spoločnosti umiestniť centrálu pre región strednej a východnej Európe sem bolo jednoznačné. Výhodná logistická poloha nám umožnila dostať sa ľahko všade v rámci stredoeurópskeho regiónu. Povedal by som, že aj vďaka tomu sme boli celkom úspešní v posledných šiestich mesiacoch. Lanxess tu už svoje zastúpenie mal, avšak ako súčasť tretej strany, ktorá do jeho biznisu zasahovala. Teraz už je situácia iná. Bratislavská centrála funguje podľa očakávaní.

 

Keď ste nastupovali na post šéfa centrály pre náš región, vašou prioritou bolo zlepšiť distribučnú sieť v strednej, ale aj vo východnej Európe. Bola nedostatočná?
Analýzy trhu naznačovali, že určité zmeny sa musia uskutočniť. Boli sme centralizovaní v našom produkčnom podniku v Nemecku. Služby našej klientele sme však mohli efektívne poskytovať zo stredoeurópskeho regiónu, ktorý umožňuje dostať sa kamkoľvek do 48 hodín. S tým sme museli rozšíriť našu sieť spolupracujúcich partnerov, ktorí sa ku klientovi vedia dostať bližšie ako priamo my.

Kto doplnil vaše portfólio partnerov na Slovensku?
Áno, máme nových partnerov, avšak v súčasnosti ich nemôžeme menovať.

Spolupracujete však napríklad s firmou Hankook.
Je to skôr výnimka. O profite v rámci stredoeurópskeho regiónu sme presvedčení nielen my, ale aj naši doterajší klienti. Hankook je príkladom zákazníka, ktorý sa presúva spolu s nami do tohto regiónu, a zároveň príkladom, keď my sami podporujeme klienta pri prechode na nové trhy.

 

Spoločnosť vstupovala na náš trh s ideou napredovať popri klasických gumárenských oblastiach aj v stavebníctve. Je to naďalej vaším cieľom?
Na pleciach Lanxessu leží trinásť divízií, v ktorých spoločnosť pôsobí - od plastických výrobkov cez gumu až po pigmenty pre stavebníctvo. Pokrývame teda všetko. Bratislavská centrála má výhradné postavenie v automobilovom a elektrotechnickom priemysle. Dodávatelia teda majú naše zastúpenie v tých oblastiach, ktoré určujú slovenskú ekonomiku. Stavebníctvo pritom predstavuje neuveriteľný priestor na ďalšie podnikanie. Mojou víziou je v tomto smere viac napredovať.

Veľká časť stavebnej produkcie sa presúva zo západu na východ krajiny. Plánujete sa za firmami presúvať a očakávate profit zo stavebného boomu aj na Slovensku?
Priestor tu je stále. Pod produkty, s ktorými sa presúvame na slovenský trh, sa podpisujú v značnej miere nové technológie. Farby, ktoré ponúkame firmám pri zafarbovaní betónu, napríklad dlhodobo nestrácajú na intenzite. O podobné systémy je záujem, ktorý chceme v tomto regióne využiť.

Gumárenstvo a elektroniku pritom neopúšťate?
Špeciálna chémia sa najviac uplatňuje v týchto oblastiach. Z tohto biznisu Lanxess aj vzišiel.

Napriek tomu, že pod našu ekonomiku sa podpisujú práve tieto oblasti priemyslu, Slovensko z vašich celkových tržieb za región strednej a východnej Európy tvorí len 13 percent. Je to postačujúci podiel, keďže spomedzi okolitých krajín sme lídrom automobilového priemyslu a centrála sídli tu?
Vždy musíte zobrať do úvahy veľkosť krajiny. Nemožno porovnávať Slovensko s Poľskom, čo sa týka veľkosti...

...samozrejme, ale veľkosť ekonomiky neurčuje veľkosť krajiny. Ako to vidíte potom v prípade Maďarska?
Princíp vidím skôr v potenciáli krajiny. Myslím si, že Slovensko má teraz dostatočný rast. Odhadujeme, že automobilový priemysel vzrastie o 5,7 percenta do roku 2013 (priemerný rast v región CEE). Popritom perspektívou ekonomiky bude gumárenský priemysel a výroba pneumatík, kde možno očakávať zhruba 6,2-percentný nárast. Slovensko tak má stále obrovský potenciál rastu, na ktorom sa chceme podieľať. Je pravda, že Maďarsko má určité výzvy a prekážky, ktoré musí zdolať. Nemusí to však vždy ovplyvňovať samotné podnikanie. Napriek tomu sa nám darí držať si tu svoje postavenie a napredovať najmä v oblasti dodávateľov pre automotive priemysel. Stále tak ide o zaujímavý trh.

Ako vníma nadnárodná firma Česko aj v porovnaní so Slovenskom?
Český trh je dostupný najmä rovnako vďaka automobilovému priemyslu. Je však z nášho pohľadu zaujímavé sledovať porovnávanie Čechov a Slovákov. Samozrejme, je tu oveľa väčšia interakcia v porovnaní s akýmikoľvek inými krajinami. Vaša krajina prijíma euro, dostávate sa tak z doterajšej pozície menšieho brata a stabilizujete obchodné podmienky oveľa rýchlejšie. Na Česko sa tak vyvíja tlak, aby držalo porovnateľný krok.

 

Lanxess a euro. Bolo Slovensko aj z tohto hľadiska pre firmu lepšou alternatívou?
Myslím si, že najdôležitejším aspektom prijatia eura je, že Slovensku to umožní vytvoriť oveľa istejšie podmienky pre biznis. Pre nás z toho vyplývajú viac výhody ako nevýhody. Vieme, čo dostaneme za to, čo vyrobíme. V porovnaní s okolitými krajinami je to kľúčový aspekt. Pre Slovensko z nášho pohľadu ide o pozitívny krok, ktorý si však vyžaduje určité počiatočné náklady, čoho sa najviac boja domáce firmy a ľudia.

Slovenský trh je však výhodný aj z iných dôvodov. Oblasť špeciálnej chémie nie je veľmi rozšírená v našich končinách. Existuje tu vôbec nejaká konkurencia?
Povedal by som, že konkurencia je stále prítomná, ale myslím si, že nejde len o otázku týkajúcu sa Slovenska. Našu sieť postihuje najmä celosvetová konkurencia, ktorá je silná aj v stredoeurópskom regióne. Naberá tak globálny rozmer. Takýto problém teda riešime na Slovensku, v Číne či kdekoľvek inde.

Polrok fungovania má Lanxess na Slovensku za sebou. Z počiatočných plánov sú teraz tie hlavné. Aké sú to v tomto roku a čo očakávate od najbližších rokov?
Náš obchod vzrástol v prvom štvrťroku medziročne o viac ako 15 percent v regióne strednej a východnej Európy. V tom chceme pokračovať. Najväčšou výzvou je pre nás napredovať samostatne a dostať sa do oblastí podnikania, v ktorých sme veľa krokov zatiaľ neurobili. Dôležité je rastúce povedomie firmy v tomto regióne. Osobne chcem, aby potenciálny klient pri obchodovaní vedel, že Lanxess je takisto možnosťou.

Kto je Flemming B. Björnslev
Vedie novootvorenú centrálu chemického koncernu Lanxess pre strednú a východnú Európu. Pred príchodom do chemickej spoločnosti začínal vo firme Bayer v Leverkusene. Pred prevzatím postu šéfa centrály v Bratislave pôsobil na pozícii vedúceho marketingu vo viacerých divíziách koncernu. Pôvodom je z Dánska, žije v Bratislave.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. apríl 2024 20:38