StoryEditor

Benetton sa trápi s konkurenciou

15.11.2007, 23:00
Ešte na začiatku 90. rokov patrili niekedy až šokujúce reklamné banery United colours of Benetton k spôsobom, ako si taliansky odevný dom zvyšoval svoju predajnosť a obľubu medzi zákazníkmi. A hoci aj v strednej a vo východnej Európe - Slovensko nevynímajúc - patril medzi priekopníkov, ktorí tu vtedy otvárali svoje prvé predajne, dnes nestačí s dychom na svetové trendové značky H&M a Zara, rodinný C&A, Next a ďalšie.

Pritom podľa údajov spoločnosti za deväť mesiacov tohto roka zvýšil Benetton medziročne svoj čistý zisk o celých deväť percent, na 103 miliónov eur (v prepočte 3,408 miliardy Sk) a tržby o 9,6 percenta na 1,5 miliardy eur.

"Kniha zostáva rovnaká, musíme len otvoriť novú kapitolu," trochu metaforicky pre The Economist vyhlásil Alessandro Benetton, syn zakladateľa rodinného podniku, ktorý sa na jar tohto roku stal zástupcom výkonného riaditeľa a chce zmeniť imidž firmy.

Nové farby v Benettone
Rodinný podnik, ktorý jeho otec Luciano Benetton založil ešte v roku 1965, sa od začiatku vyznačoval jednoduchosťou, ale aj decentnosťou sortimentu, charakteristickými farbami a prevahou športového oblečenia a pleteného tovaru. Boom v raste zažíval najmä v 80. rokoch, keď dokonca prenikol aj do formuly 1, svoje záujmy však má dodnes aj v Atlantii a Autogrille. V posledných rokoch však spoločnosť začala zaostávať za konkurenciou, najmä po nevydarenej expanzii do USA. Nevydarila sa jej ani minuloročná snaha o fúziu Atlantii so španielskym Albertisom a zatiaľ otáznym je aj ďalší investičný zámer mimo odevnej sféry vplyvu, do ktorého išla s pomocou 4 miliárd eur z Mediobanky a Goldman Sachs.

Alessandro chce opäť Benettonu vrátiť lesk, presnejšie vniesť doň nové farby. "Zameriame sa aj na detské oblečenie, rozšírenie pánskej a dámskej kolekcie, na rôzne štýly a chceme prinášať viac ako sto nových kolekcií ročne," tvrdí. Napriek tomu, že má v 120 krajinách vo svete takmer 1 200 svojich obchodných domov či predajní, a sieť obchodov Sisley je štýlovejšia, jeho tržby zaznamenávajú štvrtinu toho, čo dosahuje jeden z najväčších konkurentov - španielsky Inditex, majiteľ siete obchodov Zara.

Imidžová Zara
Inditex pritom vznikol o desať rokov neskôr, pomaly preráža na východné trhy (8 percent) a americký trh. "Chceme tam otvárať päť či šesť obchodov ročne," tvrdí podľa internetovej stránky Monocle hovorca Zary Raul Estradera. V 65 krajinách sveta pritom Inditex otvoril 3 245 obchodov a ponúka okrem značky Zara aj Oysho, Massimo Dutti, Pull and Bear, Bershka, Stradivarius, Zara Home a Kiddy´s Class. Každé dva týždne však spoločnosť prichádza s novým sortimentom, ročne je to viac ako 10-tisíc, čo sa nedá s Benettonom porovnať.

"Máme viac ako 200 dizajnérov, toto je o imidži, nie o inventári," tvrdí šéf Zary Antonio Abril v International Herald Tribune. Podľa analytika španielskej konzultačnej firmy zaoberajúcej sa módnymi trendmi Alberta Figu, jestvuje rozdiel medzi Zarou a ostatnými reťazcami, ako Benetton, C & A či H & M. Tie podľa neho predávajú stále oblečenie, nie módu. To sa môže zdať nevýhodou pre Zaru, avšak len v tom prípade, ak by nebola cenovo dostupná ako jej konkurenti. "Cenovo sme dostupní, predajňa však nesmie byť u nás nikdy len bodom, kde predávate, ale aj naším prezentovaním sa," tvrdí Figa.

Lacná konkurencia
Benetton však st ráca dych aj na švédsko-britský reťazec H & M. Ten je pritom najstarším reťazcom z konkurencie a Benetton porazil práve lacnou, hoci kvalitnou a štýlovou ponukou, na ktorej sa podieľajú i svetoznámi dizajnéri a ikonou sa nedávno stala aj popová diva Madonna. Jeho logo H & M (Hennes and Mauritz) sa často zamieňa slovnou hračkou na Hip & Modish. Jeho úspech je aj v nízkych nákladoch. Veď až 60 percent šatstva sa šije v Ázii, ponúka však už aj kozmetické a módne doplnky a od čisto ženskej módy prešiel na vekovú kategóriu do 45 rokov.

"Naša stratégia je naďalej nasycovať mladé trhy, orientovať sa aj na Čínu a Indiu a prispôsobovať sa požiadavkám našich zákazníkov," vyhlasuje Benetton.

 
Pre zväčšenie kliknite na obrázok

 

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
21. november 2024 22:22