StoryEditor

Maďarsko už nie rajom nízkych miezd

25.02.2003, 23:00

Časy Maďarska ako investorského raja s nízkymi mzdami sú neodvolateľne preč. Zahraničné podniky sa čoraz viac sťažujú na vysoké personálne náklady. Vyplýva to z aktuálnej štúdie Nemecko-maďarskej priemyselnej a obchodnej komory.
Investičné ovzdušie sa zhoršilo, pretože mzdy rastú rýchlejšie ako produktivita práce. Kým reálne mzdy v uplynulom roku podľa predbežných údajov štatistického úradu vzrástli v priemere o 14 %, produktivita sa zvýšila len o 11 %. Stále veľký problém pre podniky predstavujú vysoké vedľajšie mzdové náklady. Len samotné odvody zamestnanca predstavujú 33,5 % hrubej mzdy -- a zmena v tomto trende sa zatiaľ nečrtá. Naopak, príjmy sa budú v súvislosti so vstupom Maďarska do Európskej únie v máji 2004 ďalej prispôsobovať úrovni v tomto integračnom zoskupení.
Ekonómovia ako Andras Inotai z akadémie vied tvrdia, že zodpovednosť za to padá na vládu, ktorá udala tón rapídnym zvyšovaním miezd vo verejnom sektore. Maďarsko teraz dostáva účet -- okrem iného i v podobe čoraz menšieho prílevu priamych investícií z Nemecka, kritizuje zase súčasný stav Andras Vertes z výskumného ústavu GKL. Nemecké podniky sú pritom s veľkým odstupom najväčšími investormi v tejto krajine. Dodáva, že v porovnaní s ostatnými krajinami tejto oblasti sa postavenie Maďarska značne oslabilo.
Kvalifikovaná pracovná sila je okrem toho čoraz vzácnejšia. Napokon, k tomu istému záveru sa dopracovali aj autori spomínanej štúdie. Existujú však aj oblastné rozdiely. Na západe Maďarska je kvalifikovaných pracovných síl dostatok, kým v Budapešti a ostatných častiach štátu sa ich nedostáva.
Proces premeny Maďarska na centrum technológie, služieb a logistiky v strednej a vo východnej Európe dosiahol kritický bod. Veľkí zahraniční investori sa preto spolu so štátnymi inštitúciami snažia o zlepšenie vzdelanostnej úrovne. Spoločnosť Audi Hungaria napríklad vyrába v Rábe motory a spolupracuje pri tom s miestnou odbornou vysokou školou. Stredisko vývoja motorov v tomto meste je jedným z viacerých, ktoré majú podporovať vedu a výskum v jednotlivých podnikoch. V ďalších strediskách vyrába nemecká firma Knorr brzdy či firma WET -- č. 1 na svetovom trhu -- vykurovacie systémy automobilových sedačiek.
Maďarsko objavili aj veľké medzinárodné koncerny -- spoločnosti General Electric a General Motors preložili svoje servisné strediska pre juhovýchodnú Európu práve do tejto krajiny. A napríklad ropný koncern Exxon Mobil práve zvažuje umiestnenie svojej prevádzkovej centrály pre mazivá do Budapešti.
Sociálnoliberálna vláda premiéra Petra Medgyessyho si uvedomuje, že tieto procesy musí podporovať. Len na tento rok má preto pripravené rozvojové programy v hodnote 1,59 mld. eur. (hn/gaf)

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
06. október 2024 19:23