StoryEditor

UAL nepomohli ani krízové rokovania

09.12.2002, 23:00

Po týždni krízových rokovaní je popredná americká letecká spoločnosť United Airlines (UAL) pripravená na základe kapitoly 11 zákona o bankrotoch požiadať o ochranu pred veriteľmi.
Počas celej nedele viedli výkonní predstavitelia UAL intenzívny dialóg s komerčnou finančnou skupinou CIT, JP Morgan Chase, Citigroup, Bank One a dcérskou spoločnosťou General Electric, ktorá sa špecializuje na finančné operácie, s cieľom získať zhruba 1,5 mld. USD. Vedenie United Airlines začalo tlačiť aj na svojich zamestnancov, aby sa zriekli už prisľúbeného nároku na zvýšenie miezd v roku 2003, čo by viedlo k úsporám nákladov vo výške 130 mil. USD.
United Airlines sa snažili vyhnúť bankrotu niekoľko mesiacov, no tieto šance výrazne klesli po tom, čo Rada pre stabilizáciu leteckej dopravy (ATSB) odmietla schváliť vládnu garanciu na úver vo výške 1,8 mld. USD. To s najväčšou pravdepodobnosťou povedie k postupu UAL v zmysle kapitoly 11 zákona o bankrotoch, uvádza sa v aktuálnej analýze Standard & Poor´s. K podobnému názoru sa pridáva aj Deutsche Bank Securities.
V minulom roku vykázali United Airlines stratu 2,1 mld. USD, tohtoročná sa odhaduje na 2,5 mld. USD. Experti konštatujú, že ak oficiálne dôjde k bankrotu UAL, bude to znamenať najväčší kolaps v sektore letectva USA za ostatných 10 rokov. Problémy United Airlines však odrážajú širší kontext krízy v americkom leteckom priemysle, v ktorom stále stagnujú tržby a hrozba teroristických útokov ohrozuje dopyt po službách aerolínií. Situácia v UAL je špecifická aj v tom, že až 55 % akcií vlastnia zamestnanci, piloti a mechanici, ktorých zástupcovia sú v orgánoch spoločnosti. Navyše, Medzinárodná asociácia mechanikov, ktorá má 13 tis. členov, minulý týždeň odmietla návrh na zníženie miezd o 700 mil. USD, čo bola jedna z podmienok získania vládnej garancie na poskytnutie úveru.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
23. november 2024 08:12