Cenová vojna na americkom automobilovom trhu vstupuje do nového kola a jej koniec je v nedohľadne. Americké automobilky sa v týchto dňoch pokúšajú získať klientov stále novými ponukami. Tento boj o spotrebiteľa sa tak stáva obrovským bremenom pre spoločnosti General Motors (GM), Ford a Chrysler.
Najviac dôsledky boja pociťuje Chrysler, keďže cenový tlak čoraz viac znižuje jeho šance obnoviť ziskovosť. Podľa názoru analytikov môže svoj cieľ dosiahnuť iba vtedy, ak uvoľní rezervy na zľavy v odhadovanej výške 500 mil. USD. Tieto rezervy sa však stenčujú s každým novým kolom zliav. Trh totiž vstupuje do nového kola ofenzívy. Prezident Chrysleru Dieter Zetsche oznámil zvýšenie hotovostného rabatu na väčšinu nových modelov o 500 USD a ponuku nového lízingu. Zetsche nepočíta s rýchlym ukončením cenovej vojny a je presvedčený, že v strednodobom horizonte sa autá v USA nebudú predávať bez zliav.
Mimoriadnymi ponukami lákajú kupcov aj Ford a GM. Po slabom októbrovom predaji GM oznámil, že mesačné splátky predĺži až o 90 dní, ak spotrebiteľ kúpu vozidiel modelového ročníka 2003 a 2004 bude financovať prostredníctvom jeho dcérskej spoločnosti GMAC. Ford zasa prišiel s nulovými úrokmi a mimoriadne výhodnými splátkami pre niektoré modely.
Americké automobilky ponúkajú za nové vozidlá zľavy v priemere 4 tis. USD a klienti tieto peniaze v niektorých prípadoch dostanú v hotovosti. Okrem toho poskytujú veľmi výhodné finančné a lízingové ponuky. Podobný trend sa začína prejavovať aj v Európe, hoci cenová vojna ešte nenadobudla také obrovské rozmery ako v USA.
Tvrdý konkurenčný boj zanecháva hlboké stopy v bilanciách amerických koncernov. Napríklad Chrysler v prvých troch štvrťrokoch vykázal prevádzkovú stratu 649 mil. eur a GM zarába už iba vďaka svojej úverovej dcére GMAC. Pritom to bol práve GM, ktorý pre obavy z prepadu predaja po teroristických útokoch 11. septembra 2001 začal cenovú vojnu. No koncernu sa ani tak nepodarilo zastaviť pokles predaja.
Koniec tohto vývoja je však v nedohľadne. Trhový podiel týchto troch najväčších amerických automobiliek sa v prvých 10 mesiacoch tohto roka medziročne znížil z 62 na 60 %. Prognostický ústav CSM Worldwide Inc. počíta s tým, že do roka 2006 jej trhový podiel v USA klesne na 53 %. GM, Ford a Chrysler pritom ešte v roku 1989 ovládali zhruba 77 % amerického trhu.
Odborníci sledujú súčasný vývoj s narastajúcou skepsou. Podľa ich slov koncerny roztočili špirálu zliav, z ktorej sa už zrejme nedostanú, pretože spotrebitelia si na mimoriadne ponuky zvykli.
StoryEditor
Cenová vojna v USA nepoľavuje
Cenová vojna na americkom automobilovom trhu vstupuje do nového kola a jej koniec je v nedohľadne. Americké automobilky sa v týchto dňoch pokúšajú získať klientov stále novými ponukami. Tento boj o spotrebiteľa sa tak stáva obrovským bremenom pre spoločnosti General Motors (GM), Ford a Chrysler.