StoryEditor

Svet čaká na iPhone. Akcie Apple na to môžu doplatiť

21.08.2012, 00:05
Technologické giganty idú s novinkami na trh. Akcie však pri sklamaní ľudí môžu padnúť nadol.

Jeseň bude najzaujímavejším obdobím pre svet technológií. Novinky na trhu však nemusia pohnúť cenami akcií, tie by sa mali pod úspech firiem na trhoch podpísať už predtým.

Spoločnosť Apple, ktorej burzová hodnota prekonala v piatok rekordných 600 miliárd dolárov, sa chystá na jeseň prísť s dlhoočakávanou novou generáciou smartfónu - iPhonom 5. Špekuluje sa tiež, či predstaví aj nový mini tablet. 

Akcie Apple vďaka tomu porastú. "Nebude to však výrazné posilnenie. Na firme sa totiž prejavuje to, že v jej formálnom vedení už nie je Steve Jobs," tvrdí šéfredaktor PC Revue Ondrej Macko. Microsoft plánuje na jeseň tiež novinku, a to operačný systém Windows 8. Podľa Macka to spoločnosť rozohrala dobre, ale musí to aj dotiahnuť do predajných výsledkov.

V čase, keď Apple v marci predstavil iPad 3, akcie zaznamenali denný rast len 0,69%. V októbri 2009, keď Microsoft prišiel s Windowsom 7, jeho akcie vzrástli o 1,06%. Akcie podľa Kamila Borosa zo spoločnosti X-Trade Brokers výrazne reagujú už vtedy, keď spoločnosti ohlásia dátum predstavenia nového produktu.

Napriek tomu však giganty môžu trhy prekvapiť a akcie sa môžu hýbať aj výraznejšie. Keď od Apple očakávali všetci nový iPhone 5 a spoločnosť prišla "len" s vylepšenou staršou generáciou smartfónu, akcie tejto technologickej firmy po sklamaní padli o päť percent.

Vývoj  ceny akcií Apple

 

Obe firmy používajú pritom úplne odlišnú stratégiu pri predstavovaní svojich produktov. Microsoft postupne odhaľuje a dolaďuje detaily, zatiaľ čo jeho kalifornský rival nový produkt tají a nikto sa nevie dostať k informáciám skôr, než sa o ňom dozvie celý svet.

Kráčať podobným štýlom ako Apple si podľa odborníka na IT Martina Kuchára zo Živé.sk nemôže dovoliť žiadna firma. Verejnosť je pri nej v napätí až do poslednej chvíle. "Microsoft naopak dáva svoj softvér "na ochutnávku", čím sa snaží presvedčiť zákazníkov o kvalitách," tvrdí.

Lepšiu stratégiu podľa Macka realizuje Microsoft. "Samotní používatelia tak vytvárajú prostredie pre očakávanie nového produktu," vysvetľuje. Na ceny akcií podľa neho vplýva aj to, ako na produkt odpovedia partneri.

Ako sa pripája Ján Beňák zo spoločnosti TRIM Broker, na cenu akcie má vplyv najmä predaj nového produktu a marža, ktorú z neho spoločnosť bude mať. "Apple je kultová firma, Microsoft je známy skôr problémovými operačnými systémami," tvrdí Beňák.

Vývoj ceny akcií Microsoftu

 

Tieto dve spoločnosti však nie sú jediné, ktoré majú teraz potenciál rásť. Podľa Macka je tu ešte Google, Yahoo a takmer všetky firmy, ktoré pôsobia v oblasti bezpečnosti. Kuchár vidí potenciál aj v kórejskom Samsungu, ktorý plánuje taktiež niekoľko inovácií a Beňák napríklad v developerovi softvéru VMware.

01 - Modified: 2005-05-08 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Problémy s disciplínou 02 - Modified: 2005-05-08 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Farmári avizujú zdraženie hovädziny
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/serialy, menuAlias = serialy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
15. jún 2024 22:06