StoryEditor

Muž, ktorý ukázal svetu ako lietať

15.07.2011, 00:00
Autor:
Ivan FreyIvan Frey
Ryanair na írskom trhu dokázal prevalcovať takých velikánov, akými sú Aer lingus a British Airways.

Jeho vzostup v 90-tych rokoch načrtol podobu trhu dvadsiateho prvého storočia, kde svojimi nemilosrdnými štandardmi položil štátom riadené prepravné spoločnosti na kolená. 

Otcom Ryanairu je Thomas Anthony Ryan, narodený v írskom meste Thurles, 2. Februára 1936 v rodine rušňovodiča Martina Ryana, ktorý zomrel, keď mal Thomas osemnásť rokov, čo mu zatvorilo brány na štúdium na univerzite. Aby pomohol svojej matke a mladším súrodencom prežiť, zamestnal sa mladý Ryan v spoločnosti Aer Lingus ako expedient a postupne sa prepracoval až na pozíciu manažéra lízingového oddelenia, kde bolo jeho úlohou nájsť najefektívnejšie využitie prepravného potenciálu leteckej dopravy.

Thomas Anthony Ryan

Dátum narodenia: 2. február 1936
Dátum úmrtia: 3. október 2007

Miesto narodenia
: Thurles, Írsko

Majetok: 1,1 miliardy dolárov

Záujmy: podnikanie, letectvo, farmárčenie, vinice, ekonomika,

Rodinný stav: rozvedený

Deti: Cathal, Declan, Shane

Inšpiráciou pre obchodovanie na vlastnú päsť, ako Ryan sám rád spomínal, bol pre neho zážitok jedného večera roku 1974, kedy pozoroval pouličného predavača potravín ázijského pôvodu, ktorý s úzkostlivou starostlivosťou každodenne pripravoval a predával svoje produkty a napriek vynaloženému úsiliu, technickému talentu a zmyslu pre marketing na konci dňa zarobil ledva penny. „Tu som sa rozhodol, že keď si založím vlastný biznis, tak svojimi inováciami a  marketingom vytvorím produkty, ktoré by mohli vynášať omnoho viac.“

Počiatočný úspech zaznamenal v tom istom roku, keď založil spoločnosť Guinness Peat Aviation (GPA), komerčnú leteckú a lízingovú spoločnosť s podporou Aer Lingusu a obchodnej banky Guinness Peat. Hlavným ťahúňom úspechu bol lízingový model, ktorý umožňoval rast aj menším spoločnostiam bez potrebného obrovského vstupného kapitálu. S využitím second-handového Boeingu 737 dosiahla GPA obrat viac ako dve miliardy dolárov. V roku 1990 GPA oznámila dopyt po 700 lietadlách na nasledujúcu dekádu, avšak kolaps, vyvolaný na celosvetovom trhu z dôvodu vojny v zálive, tomu zabránil. V roku 1993 väčšiu časť spoločnosti odkúpila americká spoločnosť General Electric, Ryan zostúpil, avšak predajom si na konto pripísal 55 miliónov.

Aerolínie „bez ozdôb“

Medzičasom však, spoločne s partnermi Liamom Lonerganom a Christy Ryanom, v roku 1985 rozbehli Ryanair. Začali len s 15 sedadlovým lietadlom, spájajúcim Waterford (IRL) a Gatwick (VB) ktorého úspech napredoval nepatrne. Tu sa však, znovu Tony Ryan prejavil ako veľmi pozorný znalec ľudí, keď za výkonného vedúceho v roku 1993 zvolil nekompromisného Michaela O’Learyho za určitý podiel v spoločnosti.

Ten naštartoval mašinériu aerolínií „bez ozdôb“ – šokoval dokonca aj rodinu Ryanových, keď zrušil občerstvovací servis počas letov a rapídne expandoval naprieč celou Európou so sieťou dovtedy menej využívaných letísk. Jeho inovácie zaznamenali obrovský komerčný úspech, zamestnávajúc viac ako 5 tisíc zamestnancov a operujúc na viac ako 550 linkách. Po vstupe Ryanairu na burzu v roku 1997 rodina Ryanových predajom akcií zarobila viac ako 100 miliónov libier. Tony Ryan zostúpil z postu predsedu v roku 1998, avšak v rezorte letectva sa naďalej angažoval, keď investoval do singapurského nízko-cenového operátora Tiger Airways, v roku 2003.

Po úspešnej kariére leteckého magnáta sa objektom jeho záujmov stali šľachtenie koní a farmárstvo v blízkosti rodného mestečka, v Dolle. Jeho osobným záujmom bolo začleniť do chovu írskych chovateľov jeho vlastný víťazný dobytok Blonde d’Aquitaine.

Rayn sa taktiež angažoval v podpore morských a námorných štúdií na Námornom vedeckom inštitúte Martina Ryana v Galway a taktiež založil Ryanovu Akadémiu podnikania na Dublinskej univerzite. Získal čestný doktorát ekonomických vied od univerzity v Limericku v roku 1992.

Vlastní domy v Tipperary, Dubline a v Londýne. Bol majiteľom fariem v Kentucky a na Ibize a luxusného apartmánu v budove La Rocamar v Monaku, ktoré bolo jeho daňovým exilom. V roku 2001 kúpil vinice v oblasti Bordeaux - Chateau Lascombes.

Podľa Sunday Times v roku 2007 bol siedmym najbohatším Írom s odhadovaným majetkom vo výške 1,1 miliardy dolárov. Ministerský predseda označil príbeh Ryana za jeden z najúspešnejších v Európe a  a právom považovaný za najväčšie dedičstvo írskej ekonomiky.

0

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/serialy, menuAlias = serialy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
06. december 2025 17:04