TASR/Martin Baumann
StoryEditor

Za sviečky a kahance míňajú Poliaci milióny. Patria k najväčším spotrebiteľom, ale aj výrobcom

31.10.2017, 12:39
Autor:
ČTKČTK
Počas sviatkov spotrebujú Poliaci milióny sviečok.

Až miliardu zlotých (235 miliónov eur) každý rok minú Poliaci za sviečky, kahance a lampy, ktoré zapaľujú na hroboch svojich blízkych. Uviedol to časopis Puls Biznesu. Dušičky patria v silne katolíckej krajine k hlavným sviatkom.

"Poľsko je nielen najväčšie odbytisko, ale aj najväčší výrobca. Odhaduje sa, že v tomto odvetví pracuje od 100 až do 150-tisíc ľudí," napísal časopis. "Poľsko je európsky fenomén, nikto na kontinente nekupuje toľko sviečok a lámp na hroby ako my. Podobná tradícia, ale v oveľa menšom meradle, sa zachováva v Litve, Bielorusku, na Ukrajine a tiež na Slovensku a v Česku," dodal.

Nakupujú stovky miliónov sviečok

"Už niekoľko rokov nezaznamenávame rast dopytu," uviedla Dobrosław Millerová, ktorá riadi marketing vo firme Ciech Vitrosilicon, najväčšieho domáceho výrobcu sviečok a lampičiek. K rovnakým poznatkom dospel aj predseda združenia výrobcov sviečok Lucjan Kuleczko, ktorý odhaduje, že Poliaci každý rok kúpia najmenej 300 miliónov sviečok - a tiež, že na poľské firmy pripadajú dve tretiny svetovej výroby.

Do Poľska sa síce tlačí lacnejšia konkurencia z Ukrajiny, ale doteraz podľa Kuleczkého nie je s kým súperiť v pestrosti ponuky, schopnej sa trafiť do vkusu rôznych klientov - a aj na trhu hrobových svetiel sa každoročne objavujú novinky a mení sa móda, pred pár rokmi prevládali sviečky v červenej, teraz sa zase vracia biela.

Neustála modernizácia

Ďalší vývoj trhu sa ale zle odhaduje, myslí si obchodný riaditeľ firmy PolWaks Jacek Budzowski s pripomienkou, že súčasná ponuka siaha od sviečok za 1,5 zlotého až po luxusné výrobky za 40 zlotých.

Jedny zhasnú po ôsmich hodinách, druhé vydržia svietiť aj 72 hodín. Novinkou posledných sezón sú lampy z tzv. mrazeného skla. Millerová dodáva, že novinkou je aj blyšťavá nanovrstva, nanášaná vďaka nedávnej modernizácii strojového parku.

Predaje ovplyvňuje počasie

V minulosti sa tento tovar predával hlavne v kvetinárstvach a v obchodíkoch pri cintorínoch, teraz pripadá významný podiel predajov na supermarkety. Naďalej ale tržby ovplyvňuje počasie.

"Ak panuje na prelome októbra a novembra pekné počasie, môžeme sa tešiť na dobrý odbyt. Ak je ale zamračené, veterno či sneží, nemá zmysel si robiť nádeje," konštatoval obchodný riaditeľ PolWaks. Dôležité tiež je, na aký deň pripadne Pamiatka zosnulých: čím bližšie k víkendu, tým je to lepšie.

01 - Modified: 2024-11-01 10:00:00 - Feat.: - Title: Američania sú z neho napichaní, postupne sa prediera aj na Slovensko: Čo je Halloween a ako vlastne vznikol? 02 - Modified: 2024-10-26 12:00:00 - Feat.: - Title: Šetrite prírodu aj peňaženky. Tu je niekoľko rád, ako Dušičky prežiť ekologicky 03 - Modified: 2024-10-17 12:00:00 - Feat.: - Title: Pripomeňte si druhých, ale nezabúdajte na seba. Tu je niekoľko rád, ako zvládnuť Dušičky 04 - Modified: 2024-10-31 10:33:19 - Feat.: - Title: Etnologička pre Brainee: Farbou smútku bola kedysi biela. Mladí hrávali pri mŕtvom erotické hry a imitovali súlož 05 - Modified: 2023-10-30 13:00:00 - Feat.: - Title: Zmätok, chyby či pomalá jazda. Motoristov na cestách čoskoro potrápia „sviatoční“ vodiči
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/zahranicna-ekonomika, menuAlias = zahranicna-ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
21. november 2024 04:19