Nemecké mesto Stuttgart dostane novú železničnú stanicu, ktorá bude mať výnimočné parametre. Je to jedna z kľúčových súčastí nového železničného spojenia Stuttgart-Ulm.
Projekt Stuttgart 21 znamená, že železničná stanica sa presunie do podzemia a otočí sa o 90 stupňov. Pre TASR to uviedol hlavný projektant spoločnosti Hochtief CZ Libor Mařík.
„Železničná stanica sa zmení z hlavového typu, kde vlaky prichádzajú a odchádzajú v rovnakom smere na prejazdnú, ktorá dokáže obslúžiť o tretinu viac cestujúcich. Zároveň umožní zaústenie mestskej, prímestskej a medzinárodnej dopravy do jedného uzla v podzemí. Na povrchu sa potom v centre Stuttgartu uvoľní plocha 100 hektárov na modernú zástavbu pre 20 tisíc ľudí a miesta odpočinku pre nich a návštevníkov. Počítačová simulácia ukázala, že v dopravnej špičke je reálne vybavenie 50 vlakov za hodinu všetkými smermi,“ konštatoval Mařík, ktorý je odborníkom na výstavbu tunelov.
„Projekt Stuttgart 21 predstavuje výstavbu 57 kilometrov nových železničných tratí projektovaných na rýchlosť 250 kilometrov za hodinu. Z nich viac ako polovica pôjde v 16 nových tuneloch, ktoré charakterizujú časté zmeny tvaru z dvojkoľajových na jednokoľajové a naopak. Tunely sa stavajú novou rakúskou metódou, ktorá nepoužíva špeciálne tunelovacie stroje. Nerazí celý profil tunela naraz, ale po častiach. Aj na Slovensku je táto metóda známa pri diaľničnom tuneli Považský Chlmec alebo železničnom tuneli Turecký vrch,“ vysvetlil Mařík, podľa ktorého sa táto stavba v centre viac ako 600 tisícového mesta nezaobíde bez veľkého hluku a dopravných obmedzení.
Nemecké železnice však ako investor kladú veľký dôraz na informovanosť občanov. „V historickej veži hlavnej stanice vyrástlo obrovské infocentrum, ktoré na šiestich podlažiach predstavuje projekt ako celok, architektúru novej stanice, väzby na mestskú zástavbu a existujúce dopravné spojenia a technologické postupy pri výstavbe. Každý, kto má záujem, si môže pozrieť stavbu s odborným sprievodom. Aj to je služba verejnosti, ktorá v našich podmienkach nie je úplne bežná,“ tvrdí Mařík.
Investičné náklady na projekt Stuttgart 21 by mali dosiahnuť 8,2 miliardy eur a v spojení aj s druhou časťou trate Wendlingen- Ulm by sa mal dokončiť do roku 2025. Skoršiemu dokončeniu zabránili neočakávané udalosti, akými sú nálezy nevybuchnutých leteckých bômb z druhej svetovej vojny, chránené prírodné objekty aj termálne pramene v okolí Stuttgartu. „Projekt má presah aj do európskej železničnej siete. Po začlenení do siete vysokorýchlostných tratí bude táto trať aj výhodnou alternatívou železničnej dopravy,“ uzavrel Mařík.