Dôvera britských spotrebiteľov sa v posledných rokoch znížila, pretože rast miezd nedokázal držať tempo s infláciou. Reálne mzdy, ktoré vyjadrujú, čo si možno za zárobok kúpiť, tak vlastne klesli, čo spôsobilo zníženie výdavkov spotrebiteľov.
Niekoľko známych predajcov kvôli tomu muselo zatvoriť svoje obchody alebo dokonca úplne skončiť. Teraz je tu jar, slnko svieti a na svet prišlo nové kráľovské bábätko a podľa fotiek to vyzerá, že niektorí ľudia sa cítia šťastnejší.
Mohol by príchod kráľovského dieťaťa prinútiť ľudí viac míňať, pýta sa BBC. Názory sú rôzne, ale jedna firma je presvedčená, že áno a dokonca už dopad aj vyčíslila.
Prínos pre ekonomiku
Nezávislá konzultačná firma Brand Finance, ktorá sa zaoberá ohodnocováním značiek, odhaduje, že chlapec, skôr ako dosiahne prvých narodenín, prinesie britskej ekonomike 50 miliónov libier.
"Narodenie nového princa je tiež obrovskou marketingovou príležitosťou pre britských producentov a predajcov detských produktov, ktorí môžu vo svojich propagačných kampaniach odkazovať na kráľovské dieťa," uvádza generálny riaditeľ Brand Finance David Haigh.
To potvrdzujú aj predajcovia detského a materského oblečenia, ako JoJo Maman Bebe či Mothercare. "Kráľovská rodina a akákoľvek zmienka o nich sú masívnou podporou," dodáva výkonná riaditeľka Jojo Maman Bebe Laura Tenison.
Optimizmus čiastočne brzdí hlavný ekonóm firmy Investec Philip Shaw. Podľa neho kráľovské bábätko môže byť dobré pre predaj jednotlivých kusov oblečenia, širšej britskej ekonomike príliš nepomôže. "Nové kráľovské bábätko zrejme nebude mať významný vplyv na ekonomiku. A zdá sa, že veľká podpora je v tejto chvíli ešte viac nepravdepodobná vzhľadom na to, koľkým domácnostiam chýba hotovosť."
Brand Finance vytvorila zoznam položiek, o ktoré vzrastie záujem. Sú na ňom upomienkové predmety, pamätné mince, potraviny a nápoje. Porastie tiež predaj výrobkov pre deti, ako detské kočíky a oblečenie.
V centre pozornosti
Shaw pripúšťa, že nové bábätko a nadchádzajúca svadba princa Harryho s Meghan Markleovou pomôžu udržať kráľovskú rodinu v centre pozornosti a zvýšiť ich popularitu. To by mohlo podporiť turistiku. Stúpnuť by tak mohli výdavky za letenky, ubytovanie a v reštauráciách. Ťažiť by z toho mohli aj ľudia ponúkajúci ubytovanie cez Airbnb.
Prínos nového bábätka pre ekonomiku je však nižšia ako u jeho súrodencov. U najstaršieho syna, princa George, bol dopad na ekonomiku vyčíslený na 75 miliónov GBP a pri jeho mladšej sestre, princeznej Charlotte, na 100 miliónov libier.
Novorodený chlapec je tretím potomkom Williama a Kate a až piatym následníkom na trón. Navyše prišiel na svet necelý mesiac pred svadbou princa Harryho a Meghan Markleové. "Tretí kráľovský pôrod pochopiteľne priťahuje menej pozornosti ako prvé dva a je navyše trochu zatienený nadchádzajúcou svadbou princa Harryho a Meghan Markleové," uvádza Haigh.
Aký dlhý bude priaznivý vplyv nového bábätka, nie je úplne úplne jasné, Haigh však dodáva, že kráľovská rodina je dar, ktorý stále dáva. Podľa neho môže britská ekonomika čakať tento rok vzostup až o viac ako jednu miliardu libier, hlavne vďaka kráľovskej svadbe. Monarchia však poskytuje ekonomike podporu každý rok. Brand Finance odhadla, že vlani zvýšila ekonomiku o takmer 1,8 miliardy libier.