Akcie americkej internetovej spoločnosti Facebook dnes zažili najhorší deň od vstupu na burzu v roku 2012. Ich cena sa kvôli obavám o budúce zisky podniku prepadla asi o 19 percent. Trhová hodnota firmy sa tak znížila zhruba o 120 miliárd dolárov.
Facebook sa tak stal prvým podnikom v histórii amerického akciového trhu, ktorého trhová hodnota sa počas jediného dňa prepadla o viac ako 100 miliárd dolárov, uviedol server CNBC.
Hodnota majetku zakladateľa a šéfa firmy Marka Zuckerberga sa v dôsledku prepadu ceny akcií znížila približne o 16 miliárd dolárov.
Facebook v stredu varoval, že na jeho zisky budú mať po niekoľko rokov negatívny vplyv náklady na zlepšovanie ochrany súkromia používateľov. Upozornil tiež, že očakáva spomalenie rastu tržieb, okrem iného v dôsledku nových nástrojov umožňujúcich používateľom obmedzovať reklamu.
Facebook v stredu zverejnil hospodárske výsledky za druhý štvrťrok, ktoré z hľadiska tržieb aj počtu užívateľov zaostali za očakávaním. Podľa analytikov boli štvrťročné výsledky prvou známkou toho, že na firmu majú negatívny vplyv nové európske pravidlá pre ochranu osobných údajov a škandály okolo nakladania s údajmi používateľov.
Prístup Facebooku k ochrane súkromia sa tento rok dostal do centra pozornosti po správe, že analytická spoločnosť Cambridge Analytica neoprávnene získala informácie o desiatkach miliónov užívateľov jeho siete a využila ich okrem iného pri vývoji softvérových nástrojov na podporu volebnej kampane Donalda Trumpa.
Tržby Facebooku sa v druhom štvrťroku medziročne zvýšili o 42 percent na 13,23 miliardy dolárov. Zaostali tak za očakávaniami analytikov, ktorí ich odhadovali na 13,36 miliardy dolárov. Tempo ich rastu navyše bolo najpomalšie za takmer tri roky. Rast tržieb tiež zaostal za rastom nákladov, ktoré sa zvýšili o 50 percent. Štvrťročný zisk podniku vzrástol o 31 percent na 5,1 miliardy dolárov.
Množstvo maklérskych spoločností dnes znížilo cieľovú cenu akcií Facebooku. Analytik Richard Greenfield zo spoločnosti BTIG Research sa však domnieva, že reakcia akciového trhu je prehnaná. Facebook podľa neho naďalej poskytuje inzerentom mnoho príležitostí a investície do posilnenia bezpečnosti a ochrany súkromia by mali podporiť jeho dlhodobý rast.