Populárna čierna limonáda sa v Amerike stala ďalšou obeťou colnej politiky administratívy prezidenta Donalda Trumpa. Popredná firma produkujúca nápoje zdražuje sýtené nápoje v plechovkách.
Ide o reakciu na zavedenie ciel na dovoz hliníka z Číny, ktoré USA uplatňuje v rámci svojej protekcionistickej politiky.
Rozhodnú predajcovia
Generálny riaditeľ firmy James Quincey krok označil za nepríjemný, ale nevyhnutný. "Hoci zákazníci môžu chápať nárast cien na oceľ a hliník aj ďalších vstupných nákladov na stáčací systém, tak je jasné, že komunikácia je obtiažna," citovala šéfa Coca-Coly CNN.
Firma však nechcela komentovať, o koľko Coca-Cola zdražela. Každopádne nárast je iba v odporúčaných cenách a koncoví predajcovia sami rozhodnú o tom, či zvýšia maloobchodné ceny pre zákazníkov, alebo si znížia marže.
"Detaily k nárastu cien nekomentujeme, pretože sa môžu líšiť. O cenách pre zákazníkov rozhodnú predajcovia," uviedla spoločnosť.
V marci americký minister obchodu Wilbur Ross uisťoval, že clá na hliník žiadne zdraženie spotrebiteľom neprinesú a podobné špekulácie sú hystériou.
Kto ďalší môže zdražovať
Coca-Cola však nie je jedinou firmou, ktorá v dôsledku uplatňovania ciel zdražuje. Z rovnakého dôvodu nedávno zvýšil ceny o dve percentá pivovar Boston Beer, výrobca pív Sam Adams.
Podľa denníka USA Today sa šesťdesiat percent piva predaného v USA plní do plechoviek či fliaš. Pivný inštitút (Beer Institute) vo svojom čiernom scenári odhadol, že americké pivovary kvôli clám môžu prísť o 348 miliónov dolárov a je ohrozených 20-tisíc pracovných miest v sektore.
Zdraženie ďalšieho importovaného tovaru môže prísť s tým, ako budú USA postupovať vo svojej deklarovanej hrozbe rozširovania ciel.
Zdražieť môžu aj automobily. Americká Aliancia výrobcov automobilov odhadla, že vozidlo priemerne zdražie o takmer 6-tisíc dolárov (asi 5 100 eur).