Nemecký automobilový koncern Volkswagen v prvom polroku medziročne zvýšil prevádzkový zisk bez zahrnutia mimoriadnych položiek takmer o desať percent na rekordných 9,8 miliardy eur. Oznámila to dnes firma, ktorej súčasťou je aj mladoboleslavská Škoda Auto. Na výsledky koncernu však stále majú negatívny vplyv náklady na riešenie emisného škandálu.
Firma navyše varovala, že jej zisky by mohol zasiahnuť prechod na nový systém testovania emisií WLTP. Poukázala aj na riziká spojené s rastúcim protekcionizmom v medzinárodnom obchode.
V samotnom druhom štvrťroku sa prevádzkový zisk bez zahrnutia mimoriadnych položiek zvýšil dokonca o 23 percent na 5,58 miliardy eur. Prekonal tak očakávania analytikov, ktorí ho podľa prieskumu agentúry Reuters odhadovali na 4,98 miliardy eur.
Automobilka však upozornila, že v druhom štvrťroku zaúčtovala mimoriadne náklady 1,6 miliardy eur súvisiace s riešením emisného škandálu. Po zahrnutí mimoriadnych nákladov prevádzkový zisk vo štvrťroku klesol o 13 percent na 3,95 miliardy eur.
Koncern v septembri 2015 v reakcii na obvinenia amerických úradov priznal, že do približne 11 miliónov naftových áut po celom svete nainštaloval softvér umožňujúci manipulovať s testami emisií oxidov dusíka. Prokuratúra v nemeckom Braunschweigu v júni Volkswagenu kvôli tejto afére vymerala pokutu jednu miliardu eur.
Tržby skupiny Volkswagen v prvom polroku vzrástli o 3,5 percenta na rekordných 119,4 miliardy eur. V celom tomto roku firma počíta s ich nárastom až o päť percent. Koncern už skôr oznámil, že v prvom polroku prvýkrát dodal zákazníkom viac ako 5,5 milióna vozidiel.
"Skupina Volkswagen bola v prvom polroku úspešná, rast tržieb a ziskov bol veľmi solídny," uviedol koncernový šéf Herbert Diess. "Nesmieme však zaspať na vavrínoch, pretože pred nami v najbližších štvrťrokoch stoja veľké úlohy, najmä s ohľadom na prechod na novú testovaciu procedúru WLTP. Tiež rastúci protekcionizmus stavia globálne prepojený automobilový priemysel pred veľké výzvy," dodal.
Nová metodika merania emisií a spotreby automobilov WLTP (Worldwide Harmonized Light Duty Vehicles Test Procedure) sa oveľa viac blíži podmienkam reálnej prevádzky. Nahrádza doterajší systém NEDC (New European Driving Cycle), ktorý bol zavedený v roku 1970. Volkswagen už skôr varoval, že prechod na novú metodiku by mohol viesť k oneskoreniam pri výrobe až štvrť milióna automobilov.
Dnešná výsledková správa koncernu Volkswagen tiež ukázala, že prevádzkový zisk Škody Auto v polroku napriek rastu odbytu aj tržieb klesol o 4,5 percenta na 821 miliónov eur.