Island, ktorému sa zrejme po desiatich rokoch podarilo dostať z finančného a ekonomického kolapsu, čelí ďalšiemu významnému existenčnému problému.
Ohrozené je hlavné odvetvie tohto ostrova v severnom Atlantiku - cestovný ruch. Práve turistika pritom výrazne pomohla tejto krajine s 340 tisíc obyvateľmi dostať sa z dna.
Teraz však, po rokoch expanzie, toto odvetvie začína výrazne spomaľovať. Hromadia sa tiež problémy aeroliniek. Pretočte o 10 rokov späť a podobný príbeh môžeme rozprávať o miestnych bankách, píše agentúra Bloomberg.
Arion Bank vo svojej správe varovala, že krajine budúci rok hrozí pokles počtu návštevníkov. Za posledné desaťročie sa pritom počet turistov zvýšil viac ako štvornásobne. Cestovný ruch je najväčším "vývozom" krajiny. Na hrubom domácom produkte sa podieľa 12 percentami a na firemných investíciách 20 percentami, uviedla banka.
Kríza v cestovnom ruchu by mohla ovplyvniť celú ekonomiku, vrátane dopytu po zamestnancoch, investícií do hotelov, bilancii bežného účtu či výmenného kurzu islandskej koruny, upozornil docent Islandskej univerzity Gylfi Magnusson.
Aerolinky pod tlakom
Oslabenie je najviac viditeľné v predných líniách odvetví. Islandské aerolinky narazili na turbulencie a rovnako ako ďalšie škandinávski dopravcovia sú pod tlakom vyšších cien ropy potom, čo sa pustili do ambicióznych plánov s cieľom zabrať čo najväčší podiel na trhu.
Aerolinky Icelandair Group tento týždeň zverejnili varovanie pred ďalším vývojom zisku a boli nútené požiadať o pomoc majiteľa dlhopisov. Spoločnosť stále hľadá generálneho riaditeľa, ktorý odstúpil pred dvoma mesiacmi. Aerolinky so sídlom v Reykjavíku dúfali, že sa zvýšia ceny leteniek u európskych letov. To sa však nestalo.
Vlna špekulácií o budúcnosti sa nevyhla ani rýchlo rastúcim nízkonákladovým aerolinkám Wow Air, ktoré spolu s Icelandair privážajú na Island väčšinu turistov. Firma získala novú hotovosť prostredníctvom emisie dlhopisov a na zimu zrušila lety do Edinburghu, Štokholmu a San Franciska. Odôvodnila to oneskorením dodávok dvoch lietadiel Airbus A330neo.
Oneskorenie dodávok zaznamenala tiež škandinávska letecká spoločnosti Primera Air, ktorá vyhlásila bankrot tento týždeň. Norwegian Air Shuttle, priekopník lacných letov cez Atlantik, medzitým znova znížil počet trás, pretože bojuje s nákladmi.
Prepad islandskej koruny
Problémy nezostali bez povšimnutia v centrálnej banke. Tá bola minulý mesiac nútená intervenovať na menovom trhu, aby podporila islandskú korunu. Tá sa prepadla kvôli obavám o finančnej situácii Wow Air. Ďalší pokles zaznamenala tento týždeň po zverejnení správy Icelandair.
"Nie je žiadnym tajomstvom, že letecké spoločnosti, zvlášť tu v severnom Atlantiku, sa teraz musia vysporiadať s ťažším prevádzkovým prostredím ako predtým," uviedol guvernér centrálnej banky Már Gudmundsson. "Ceny ropy sa za rok takmer zdvojnásobili a konkurencia na trhu je obrovská," dodal. Navyše islandskú spoločnosť zaťažuje výrazný rast miezd.
Prichádzajúce problémy
Problémy prichádzajú na pozadí spomalenia rastu cestovného ruchu, ktorý podľa odhadov centrálnej banky nebude už v budúcom roku dominovať islandskému vývozu.
Počet turistov v krajine v roku 2016 vzrástol o takmer 40 percent. Vlani však už len o 24 percent. Islandská ekonomika potom v roku 2016 stúpla o 7,4 percenta a vlani o štyri percentá. Tento rok má podľa prevádzkovateľa letísk Isavia počet turistov stúpnuť o 15 percent.
Medzinárodný menový fond (MMF) minulý mesiac uviedol, že následky silnej islandskej koruny medzi rokmi 2014 a 2016 sa teraz prejavujú v raste cestovného ruchu a domáceho dopytu. Za potenciálne riziká pre islandskú ekonomiku označil vysoké ceny ropy, rastúcu konkurenciu v leteckej doprave, eskaláciu globálneho obchodného napätia a neistotu okolo rokovania o odchode Británie z EÚ.
Guvernér Gudmundsson však odmieta akékoľvek porovnanie s bankovou krízou pred desiatimi rokmi. Podľa neho to boli úplne odlišné udalosti.