Desať rokov po finančnom kolapse spôsobenom finančnou krízou sa nad severskou zemou opäť sťahujú mračná. Keď pred dekádou zachránil Island z krízy masívny rozmach turizmu, hovorilo sa o severskom "hospodárskom zázraku". Teraz začína rast kľúčového sektoru spomaľovať, a to môže stiahnuť dole aj ekonomický výkon celého súostrovia.
Zdá sa, že rast islandského cestovného ruchu dosiahol svoj vrchol. Kým v roku 2016 navštívilo krajinu o štyridsať percent viac ľudí, ako v predchádzajúcom roku, vlani už tento nárast nepresiahol 25 percent. Zo správy islandskej banky Arion vyplýva, že tento rok by mal nárast počtu turistov klesnúť pod pätnásť percent.
Spomaľovanie rastu počtu návštevníkov Islandu môže zasiahnuť tamojšie aerolinky, ktoré turistov na ostrov privážajú. Kapacity leteckých spoločností, ktoré s rozmachom turizmu prešli zásadnou expanziou, tak môžu v nasledujúcich rokoch zostať nevyužité. Agentúra Bloomberg píše, že ide o podobný príbeh, aký pred desiatimi rokmi zažili tamojšie banky.
Turistická bublina?
Turizmus pritom predstavuje najdôležitejšiu súčasť islandského hospodárstva a na hrubom domácom produkte krajiny sa podieľa dvanástimi percentami.
Islandský cestovný ruch má za sebou desaťročný boom, počas ktorého počet návštevníkov krajiny vzrástol viac ako štvornásobne. Vlani navštívili severskú krajinu cez dva milióny turistov. Enormný záujem o dovolenku medzi gejzírmi však vyvolal špekulácie, či sa nejedná o "bublinu".
"Nekontrolovaný nárast počtu ľudí navštevujúcich krajinu s iba 330 tisíc obyvateľmi spôsobil obavu, že islandská infraštruktúra nevydrží," napísal denník The Daily Telegraph.
Aerolinkám klesajú zisky
Ak sa však počet turistov začne znižovať, krajine to môže spôsobiť ekonomické problémy. V budúcom roku už podľa predpovede tamojšej centrálnej banky nebude islandskému HDP dominovať turizmus.
A islandské aerolinky to už pociťujú. Napríklad spoločnosť Icelandair Group, materská firma islandských aeroliniek Icelandair, vydala v októbri varovanie pred poklesom zisku. Zhruba v rovnakej dobe ju opustil aj jej výkonný riaditeľ.
Tieto aerolinky spoločne s nízkonákladovou leteckou spoločnosťou Wow Air privážajú do krajiny väčšinu turistov. Wow Air sa navyše stali predmetom špekulácií, keď vybrali dodatočné finančné prostriedky na svoju prevádzku pomocou emisie dlhopisov.
Spoločnosť potom na zimu zrušila niektoré lety do Edinburghu, Štokholmu alebo San Francisca a zdôvodnila to oneskorením dodávok lietadiel Airbus A330.
Bloomberg poznamenáva, že značné obmedzenie letov uviedli aj ďalšie severské aerolinky, Primera Air. Tie navyše tento rok v októbri už vyhlásili bankrot.
Na komplikácie v islandskom hospodárstve reaguje aj hodnota tamojšie meny, ktorá vytrvalo klesá od tohtoročného marca. Islandská centrálna banka už kvôli tomu musela intervenovať, aby sa tamojší mena skokovo neprepadla.
Takisto Medzinárodný menový fond v septembri varoval pred rizikami, ktoré islandskej ekonomike hrozia. Okrem ochladenia turizmu ohrozujú tamojšie hospodárstvo tiež dopady eskalujúceho obchodného napätia vo svete alebo neistota okolo rokovania o brexite. Porovnanie s dlhotrvajúcou krízou z roku 2008 však guvernér islandskej centrálnej banky Már Gudmundsson odmieta.