Reuters
StoryEditor

Rýn vysychá. Dôležitá dopravná tepna Európy sa možno stane nesplavnou

18.01.2019, 23:00
Autor:
osvosv
Zastavenie dopravy na Rýne by prinieslo veľké finančné náklady.

Rýn, jedna z najdlhších európskych riek a dôležitá dopravná tepna pre mnoho rôznych druhov tovaru, už čoskoro nebude bude splavná.

S postupným miznutím alpských ľadovcov sa do rieky každoročne dostáva menej vody. Niektorí analytici nízkej hladine Rýna pripisujú ekonomické problémy, ktoré ohrozujú Nemecko.

Jedným z najmenších miest na Rýne, nemeckým Kaubom, predtým denne prechádzali desiatky veľkých lodí. Vozili najrôznejšie tovary, od autosúčiastok cez potraviny až po uhlie.

V posledných rokoch je však veľkých lodí stále menej a často jazdia naložené len na polovicu, informuje agentúra Bloomberg. Dôvod je jednoduchý - klesajúca hladina rieky.

Po uplynulom suchom lete sa doprava na rieke musela asi na približne mesiac úplne zastaviť. Ekonómovia agentúry okrem iného aj tomuto nútenému spomaleniu prepravy tovaru pripisujú súčasné ekonomické problémy krajiny. Tej totiž hrozí ekonomická recesia.

Bude sa to stávať častejšie

"Je desivé sledovať, ako sa klíma mení," povedal Bloombergu Kevin Kilps, ktorý na svojej lodi preváža autá z tovární na juhu krajiny. "Hladina rieky je z roka na rok nižšia," dodal.

Podľa expertov z Mníchovskej univerzity bude v nasledujúcich rokoch hladina rieky ďalej klesať. Väčšina jej vody totiž prichádza z alpských ľadovcov, ktorých ubúda.

Tamojší odborník na ľadovce Wilfried Hagg tvrdí, že od roku 1973 prišli švajčiarske Alpy o približne 35 percent svojich ľadovcov.

Topenie ľadovcov síce privedie do rieky viac vody, tou však rýchlo pretečie. Z dlhodobého hľadiska hladina rieky klesne. Koncom roku 2018 dokonca na niektorých miestach dosiahla historicky najnižších hodnôt. Napríklad v Kolíne nad Rýnom mala namiesto obvyklých štyroch až piatich metrov 77 centimetrov.

Rieka s vplyvom na svetovú ekonomiku

"Vplyv na rast nemeckej ekonomiky je jasne viditeľný," povedal Bloombergu analytik Oliver Raka z Oxford Economics. Situácia sa podľa neho bude v nasledujúcich rokoch opakovať čoraz častejšie. Rýn totiž spája hlavné industriálne oblasti Nemecka a Švajčiarska s Rotterdamom, najväčším európskym prístavom.

Spoločnosť Thyssenkrup, najväčšia nemecká oceliarska firma, práve kvôli nesplavnosti Rýna musela na čas prerušiť dodávky ocele automobilke Volkswagen. Agrochemická firma BASF potom musela využiť iné druhy prepravy, kvôli čomu utratila o približne 250 miliónov eur viac.

Šéf tohto chemického gigantu potom v médiách volal po štátnych investíciách, napríklad nových priehradách, ktoré by splavnosť rieky zabezpečovali.

Alternatívy sa hľadajú ťažko

Nemecko má najväčšiu ekonomiku v Európe, a tak jej spomalenie môže rozsiahlo ovplyvniť aj ekonomiku v celosvetovom meradle. Ohrozené by potom mohlo byť aj Slovensko, ktorého priemysel je na ten nemecký silne napojený.

Hoci má Nemecko rozsiahlu železničnú a cestnú sieť, prepravu po Rýne máločo prekoná. Lode sú totiž schopné prepraviť mnohokrát až päťnásobok svojej váhy, a tak je ich prevádzka oveľa lacnejšia ako preprava vlakmi alebo kamiónmi.

Ich využívanie v oblastiach okolo Rýna má v budúcnosti uľahčiť napríklad zrušenie nedeľného zákazu jazdy kamiónov v okolí tohto toku, ktoré navrhuje vláda kancelárky Angely Merkelovej.

01 - Modified: 2024-11-21 22:14:06 - Feat.: - Title: SPD nominuje napriek nízkej popularite Scholza za kandidáta na nemeckého kancelára, tvrdí spolupredseda strany 02 - Modified: 2024-11-21 20:11:39 - Feat.: - Title: Nemecký minister obrany nehodlá viesť SPD do volieb, lídrom bude zrejme Scholz 03 - Modified: 2024-11-21 17:39:13 - Feat.: - Title: Vyjednávanie nikam nevedie. Nemecké odbory vo Volkswagene odporučia členom vstúpiť v decembri do štrajku 04 - Modified: 2024-11-21 15:57:00 - Feat.: - Title: Banky by sa mali pripraviť aj na veľmi negatívne scenáre, varuje Bundesbank 05 - Modified: 2024-11-21 13:00:19 - Feat.: - Title: Merkelová bránila vstupu Ukrajiny do NATO, bála se ruskej reakcie, píše v memoároch
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/zahranicna-ekonomika, menuAlias = zahranicna-ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
22. november 2024 01:17