TASR/Csaba Krizsan
StoryEditor

Úspešný štrajk v maďarskom Audi desí ľudí z nemeckého priemyslu

01.02.2019, 12:21
Autor:
ČTKČTK
Maďarská ekonomika sa v súčasnosti bez zahraničných automobiliek nezaobíde.

Úspech štrajku za vyššie mzdy v maďarskom závode Audi podčiarkol závislosť nemeckého automobilového priemyslu na pracovnej sile zo strednej Európy, píše na svojom webe denník Financial Times (FT).

Automobilka Audi stále vyhodnocuje, koľko ju v stredu ukončenie niekoľkotýždňovej prerušenej výroby zo strany členov odborov stálo.

Štrajk v Audi Hungaria, ktorý sa skončil dohodou s vedením:

A maďarský protest vyvolal vrásky aj na čele ostatných kapitánov nemeckého priemyslu, ktorí sa na lacnú a pomerne kvalifikovanú pracovnú silu v blízkych krajinách strednej Európy doteraz samozrejme spoliehali.

Úspešný štrajk

Až 13 tisíc zamestnancov továrne dcérskej firmy nemeckého Volkswagenu v Györi si vyrokovalo 18 percentné navýšenie miezd a odbormi organizovaný štrajk narušil aj výrobu doma v Nemecku.

Úspešný štrajk v krajine, kde odbory hrajú len zanedbateľnú úlohu, by podľa pozorovateľov mohol povzbudiť aj pracovníkov z iných sektorov. Generálny štrajk už ohlásili na 14. marca odbory, ktoré zastupujú zamestnancov maďarskej verejnej sféry.

"Fakt, že (členovia odborov) mali so svojimi požiadavkami úspech a dostali takmer všetko, čo chceli, ukazuje, ako sú nemecké automobilky závislé na svojich dodávateľských reťazcoch v strednej a východnej Európe," povedal denníku Milan Nič z Nemeckej spoločnosti pre zahraničnú politiku.

Situácia nemeckých výrobcov áut pritom nie je jednoduchá. Zápasia sa s tlakom politikov a verejnosti na odklon od výroby zameranej na naftou poháňané vozidlá smerom k elektromobilom. Dieselové autá čelia v Európe rastúcim výčitkám za ich úlohu v znečisťovaní ovzdušia.

Závislosť nemeckých výrobcov a pracovníkov zo strednej Európy je pritom vzájomná, pokračuje denník. Továreň Audi v Maďarsku sa na vývoze tejto krajiny podieľa deviatimi percentami a zodpovedá za približne 1,4 percenta maďarského hrubého domáceho produktu (HDP). Maďarská ekonomika sa v súčasnosti bez zahraničných automobiliek nezaobíde. V roku 2017 vytvorili asi 30 percent maďarskej priemyselnej výroby.

Nespravodlivé rozdiely v mzdách

Ale v Maďarsku podobne ako v Poľsku, na Slovensku alebo v Českej republike ubúda pracovná sila. V treťom štvrťroku minulého roka sa podľa Eurostatu mzdy v priemysle a stavebníctve medziročne zvýšili v Maďarsku o deväť percent a v Českej republike a na Slovensku stúpli o sedem percent. A štrajk v Audi ukazuje, že budú musieť ísť hore ďalej, píše FT.

O nespravodlivé rozdiely v mzdách v rámci regiónu sa opierala aj argumentácia maďarských odborov. Tie uvádzali, že zamestnanci tovární Audi a ďalších dcérskych firiem Volkswagenu zarábajú v Poľsku o 39 percent viac, v Českej republike o 25 percent a na Slovensku o 28 percent viac.

01 - Modified: 2025-12-19 05:51:36 - Feat.: - Title: Rozhodnutie o pôžičke pre Ukrajinu je zlé. Privedie nás bližšie k vojne, reaguje Orbán na schválenie 02 - Modified: 2025-12-18 09:19:56 - Feat.: - Title: Orbán: Vo vojne je Ukrajina a Rusko, nie EÚ. Odmieta využitie ruských aktív aj spoločnú pôžičku 03 - Modified: 2025-12-17 15:05:17 - Feat.: - Title: Von der Leyenovej kategorické nie vystriedal ústup. Spaľováky zostanú aj po roku 2035 a v hre sú ďalšie zmeny 04 - Modified: 2025-12-17 13:02:52 - Feat.: - Title: Volkswagen spustil vlastnú výrobu batérií pre elektromobily, prvý závod otvoril v Nemecku 05 - Modified: 2025-12-17 11:11:47 - Feat.: - Title: Vážne problémy pre Orbána. TISZA má náskok, ktorý Fidesz sotva do volieb dobehne, vraví politológ
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/zahranicna-ekonomika, menuAlias = zahranicna-ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
19. december 2025 09:37