Francúzsko plánuje príjmy veľkých internetových firiem, ako je Google, Amazon či Facebook, zaťažiť trojpercentnou daňou.
Vláda v Paríži dnes predstavila plán, podľa ktorého by sa daň mala týkať asi tridsiatich najväčších internetových firiem, ktoré celosvetovo dosahujú príjmy aspoň 750 miliónov eur a vo Francúzsku aspoň 25 miliónov eur ročne. Uviedla to agentúra AP.
Francúzsky minister financií Bruno Le Maire predpokladá, že do štátnej pokladnice by táto takzvaná digitálna daň mohla priniesť asi 500 miliónov eur ročne a že sa táto suma "rýchlo" zvýši.
Neplatia spravodlivú daň
"Ide o spravodlivosť," povedal Le Maire. "Títo giganti používajú naše osobné údaje, zarábajú na nich obrovské zisky ... potom prevedú peniaze niekam inam, bez toho, aby zaplatili spravodlivú daň," dodal.
Minister citoval údaje Európskej komisie, podľa ktorých veľké internetové firmy platia na dani v priemere o 14 percentuálnych bodov menej ako iné európske spoločnosti.
Firmy prevažne z USA
Daň by zaťažila hospodárenie zhruba tridsiatich spoločností, z ktorých väčšina je zo Spojených štátov, časť ale aj z Číny a z Európy. Le Maire uviedol, že zdanenie sa nebude týkať firiem, ktoré svoje výrobky priamo predávajú cez internet.
Okrem Googlu, Amazonu, Facebooku či Applu má daň platiť napríklad aj spoločnosť Uber, ďalej Airbnb alebo francúzska technologická firma Criteo, ktorá vytvára personalizovanú reklamu.
Francúzsko sa rozhodlo daň navrhnúť potom, čo podobný návrh na úrovni Únie nedostal jednomyseľnú podporu členských štátov. Le Maire vyhlásil, že bude presadzovať medzinárodnú dohodu v rámci Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD).
Vlastnú digitálnu daň plánuje zaviesť napríklad aj Rakúsko a naklonený je jej tiež český premiér Andrej Babiš.