Reuters
StoryEditor

Postavte sa za Google. Digitálny gigant ponúkal youtuberom privyrobenie

19.03.2019, 09:14
Autor:
frafra
Podozrenie, že Google platí internetovým celebritám za tlačenie svojej agendy, existovalo už dlho.

Vplyvní youtuberi dostali od spoločnosti Google finančnú ponuku za videá, ktoré sú namierené proti reforme európskeho autorského práva. O tej bude budúci týždeň hlasovať Európsky parlament.

Googlu smernica vadí, pretože by na technologické platformy spadli nové povinnosti. Na prípad lobingu skrytého za neziskovú organizáciu upozornil nemecký denník Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ).

Podozrenie, že Google platí internetovým celebritám za tlačenie svojej agendy, existovalo už dlho. Až nemecký novinár Constantin van Lijnden ale poukázal na to, ako si technologický gigant k youtuberom našiel cestu. Upozornil na to vo svojom článku "Kúpený protest" pre Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ).

Podľa neho dostalo niekoľko nemeckých youtuberov finančnú ponuku od neziskovej organizácie Create Refresh za to, že sa verejne vyslovia proti článku 13 smernice o autorskom práve. "Môže ísť o video, mémy alebo grafiku - sme otvorení návrhom," cituje dokument youtubera Mirka Drotschmanna, ktorého sleduje 900 tisíc ľudí.

Ponuku od Create Refresh dostali aj youtuber Clixoom Science & Fiction (viac ako 500 tisíc odoberajúcich), Pietsmiet (viac ako 2,3 milióna odoberajúcich) či Jana Riva (zhruba 50 tisíc odoberajúcich). Posledná spomínaná dostala prísľub 2000 eur za materiál, ktorý sa vysloví proti chystanej legislatíve.

Prijatím článku 13 smernice sa zodpovednosť za porušovanie autorských práv prenáša z užívateľa na internetovú platformu. V praxi to znamená, že napríklad YouTube (sesterská spoločnosť Google) bude musieť zabezpečiť, že na jeho webe nie sú videá, ktoré porušujú autorské práva. To Googlu vadí, pretože by musel na ustráženie autorského materiálu vynaložiť peniaze navyše.

Neziskovka pracujúca pre digitálnych gigantov

V čele neziskovky Create Refresh stojí Caroline de Cock, čo je šéfka bruselskej lobistickej spoločnosť N-Square, ktorej najväčším klientom je práve Google a niekoľko ďalších technologických firiem.

Create Refresh sa pritom odvoláva aj na podporu ďalších neziskových organizácií, medzi ktoré patrí Save Your Internet, Center for Democracy and Technology. V ich čele stojí pre zmenu Nualla O'Connor, ktorá predtým pôsobila v dcérskej spoločnosti Googlu DoubleClick.

Americký technologický gigant využíva siete neziskových organizácií pravidelne. V angličtine sa vžil pre podobný lobistický prístup termín "astroturfing". Podľa FAZ je zastrešujúcou neziskovkou snáh Googlu organizácia Edri (European Digital Rights). Pod jej správou sa nachádza niekoľko ďalších neziskoviek, cez ktoré prúdia peniaze všetkým, ktorí chcú vystupovať (príspevky, osobným stretnutím s politikmi a podobne) proti reforme autorského práva.

Môžu si takto prísť až na 15 tisíc eur. Mimoriadne zaujímavé je, že dve tretiny týchto nákladov kryje neziskovka Open Society Foundation, ktorú založil finančník George Soros, tretinu potom pokrýva asociácie Copyright for Creativity, uviedol server Info.cz.

Kľúčové hlasovanie

O prijatí smernice k autorskému právu rozhodnú európski poslanci v Štrasburgu budúci týždeň. Minulý týždeň viac ako 260 odborných organizácií rôznych odvetví kreatívneho priemyslu z európskych krajín podpísalo petíciu, ktorá sa obracia na európskych poslancov, aby smernicu schválili ešte v rámci tohto funkčného obdobia. V Česku napríklad Asociácia českých kameramanov (ACK), Divadelná, literárna a audiovizuálna agentúra (Dili) alebo Ochranný zväz autorský pre práva k dielam hudobným (OSA).

"Okolo článku 13 technologickej firmy sa šíri masívna dezinformačnú kampaň pod heslami, koniec internetu, ako ho poznáme 'alebo, cenzúra internetu'. Nič z toho však článok 13 pre internet neznamená. To sa ani vo vzťahu k GDPR nedá," uviedol Roman Strejček, predseda predstavenstva OSA. Dodal, "že technologické firmy dlhodobo monitoring správania užívateľov internetu vykonávajú. Systematicky zbierajú dáta o našom správaní na internete a na základe týchto dát predávajú reklamu."

Proti prijatiu smernice sa naopak vyjadrujú najmä Piráti naprieč starým kontinentom. Argumentujú tým, že aktualizácia autorského práva obmedzí slobodu na internete. "Smernica významným spôsobom poškodzuje malé a stredné podniky a zavádza cenzúru," povedal pre iDNES český poslanec Mikuláš Peksa. Podľa neho v praxi dôjde k zavedeniu automatických filtrov, ktoré budú obsah sledovať.

"Dá sa predpokladať, že sa budú mýliť. Sami si tak vytvárame priestor pre cenzúru," doplnil Peksa. Podľa Pirátov si navyše systém filtrov nedokáže menšia internetová firma vyvinúť sama a musela by používať služby napríklad Googlu. Ten by za ňu ale obratom požadoval dáta spoločnosti.

01 - Modified: 2024-11-16 00:48:02 - Feat.: - Title: Natáčate videá pre sociálne siete, cestovateľské videá alebo reklamu? Postačí vám jeden z týchto smartfónov 02 - Modified: 2024-11-12 15:00:00 - Feat.: - Title: Kúpili by ste si telefón od Muska? Šéf Tesly vyhlásil, že by bol najlepším konkurentom Applu a Googlu 03 - Modified: 2024-11-11 11:39:00 - Feat.: - Title: Sen mnohých turistov zakázal nové iPhony 16. Ak sa tam vyberiete, do problémov sa môžete dostať aj vy 04 - Modified: 2024-11-08 23:00:00 - Feat.: - Title: Šéf slovenského Googlu pre HN: O vstupe do éry AI a cloudu, budúcnosti Androidu aj ako nezaspať na vavrínoch 05 - Modified: 2024-11-05 23:56:35 - Feat.: - Title: Ktorý mobil z vás spraví kráľa či kráľovnú selfie fotiek? iPhone a Samsung prekonal silný konkurent
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/zahranicna-ekonomika, menuAlias = zahranicna-ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
19. november 2024 11:04