Reuters
StoryEditor

K nehode lietadla prispel problém so softvérom, priznal šéf Boeingu

05.04.2019, 07:09
Autor:
TASRTASR
Stroje typu 737 Max 8 sú od polovice marca celosvetovo vyradené z prevádzky.

Šéf americkej spoločnosti Boeing vo štvrtok po prvý raz priznal, že k marcovej havárii stroja 737 MAX v Etiópii prispel prísun chybných údajov do automatického letového systému.

Výkonný riaditeľ firmy Dennis Muilenburg však zároveň vyjadril presvedčenie, že Boeingy 737 MAX sú napriek tomu bezpečné stroje a že po aktualizácii softvéru budú patriť medzi vôbec najbezpečnejšie lietadlá na svete, informovala televízia CNBC.

Pri havárii Boeingu 737 MAX 8 v Etiópii z 10. marca zahynulo všetkých 157 ľudí na palube vrátane štyroch Slovákov.

Muilenburg prišiel so svojím vyhlásením po tom, ako etiópski vyšetrovatelia v predbežnej správe uviedli, že piloti pred zrútením stroja opakovane vykonali postupy odporúčané spoločnosťou Boeing, ktorými sa snažili stroj znovu dostať pod kontrolu. Havárii sa im napriek tomu zabrániť nepodarilo.

​Problém v systéme

Boeing 737 MAX 8 podlieha podrobnému skúmaniu od vlaňajšieho októbra, keď sa za podobných okolností zrútil do Jávskeho mora stroj indonézskej spoločnosti Lion Air.

"Po zverejnení predbežnej správy o vyšetrovaní nehody letu Ethiopian Airlines 302 je zrejmé, že u oboch letov sa Systém vylepšovania manévrovacích vlastností, známy ako MCAS, aktivoval v reakcii na chybné údaje o uhle nábehu," uviedol Muilenburg vo vyhlásení a videu zverejnenom na twitterovom účte Boeingu.

Lietadlá sú podľa riaditeľa bezpečné

Riaditeľ však súčasne ubezpečil, že jeho spoločnosť zvolila pri tvorení novej verzie problematického softvéru automatického stabilizačného systému zvolila "komplexný" a "disciplinovaný" prístup. Proces jeho certifikácie a uvedenia do praxe očakáva v priebehu najbližších týždňov.

Stroje typu 737 Max 8 sú od polovice marca celosvetovo vyradené z prevádzky. Spoločnosť Boeing je však podľa Muilenburga naďalej presvedčená, že lietadlá tohto typu sú napriek tomu "v zásade bezpečné".

"Keď sa MAX vráti na oblohu s upraveným softvérom funkcie MCAS, bude patriť k najbezpečnejším lietadlám, aké kedy vôbec lietali," domnieva sa šéf Boeingu.

01 - Modified: 2025-11-20 15:28:43 - Feat.: - Title: Aerobiznis je duopolom veľkých. A titani si upevňujú svoju silu 02 - Modified: 2025-11-05 20:33:38 - Feat.: - Title: Boeing sa dohodol s jedným zo žalobcov v procese o havárii lietadla 737 MAX 03 - Modified: 2025-10-02 08:42:25 - Feat.: - Title: Boeing vyvíja náhradu za svoj problematický model. Chce si zlepšiť povesť 04 - Modified: 2025-09-18 10:54:49 - Feat.: - Title: Príbuzní obetí júnovej havárie lietadla Air India zažalovali Boeing a Honeywell 05 - Modified: 2025-09-11 07:59:51 - Feat.: - Title: Stíhačky podporil špeciálny boeing. Expert popisuje, ako sa Poľsko ubránilo ruským dronom
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/zahranicna-ekonomika, menuAlias = zahranicna-ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
06. december 2025 00:39