Vo štvrtok zišiel z továrenskej linky v čínskom meste Čching-tao prototyp vlaku, ktorý by mal byť schopný ísť rýchlosťou až 600 kilometrov za hodinu.
Cesta z Pekingu do Šanghaja by sa vďaka nemu mala skrátiť o niekoľko hodín. Dokonca by mala byť rýchlejšia, než lietadlom. Komerčne by sa mal začať vyrábať v roku 2021.
Typovo sa jedná o takzvaný maglev - vlak, ktorý vďaka odpudivej sile magnetického poľa levituje nad koľajnicami. Jeho vývoj trval firme CRRC podľa televízie CNN vyše tri roky. Teraz ju čaká výstavba testovacieho areálu a špeciálnej továrne. Oboje by malo byť dokončené v druhej polovici tohto roka.
Podľa čínskej štátnej agentúry Xinhua sa jedná o veľký prelom v oblasti čínskej železničnej siete. "Predstavte si cestu z Pekingu do Šanghaja," citovala CNN vyhlásenie šéfa výskumníkov spoločnosti, Ting San-sana. "Keď započítame aj prípravu na cestu, trvá lietadlom 4,5 hodiny a rýchlovlakom 5,5 hodiny. Vďaka tomuto Maglevu by sa skrátila na 3,5 hodiny," dodal.
Japonský svetový rekord
Čínsky maglev nie je prvým ázijským vlakom tohto typu, ktorý zaútočil na hranici 600 kilometrov za hodinu. Svetový rekord momentálne drží prototyp Maglev firmy Japan Railway, ktorý v máji 2015 dosiahol rýchlosť 603 kilometrov za hodinu.
Technológia magnetickej levitácie je zatiaľ jediný spôsob, ktorým sú vlaky schopné dosiahnuť takúto vysokú rýchlosť. Najrýchlejšie "tradičné" rýchlovlaky jazdia na tratiach rýchlosťami okolo 350 kilometrov za hodinu.
Rivalita s Japonskom
V Japonsku sa potom pred dvoma týždňami začal testovať prototyp vlaku s maximálnou rýchlosťou 400 kilometrov za hodinu, ktorý by mal po sieti železníc Šinkanzen jazdiť rýchlosťou 360 kilometrov za hodinu.
Japonsko je zatiaľ pre Čínu v tejto oblasti najväčším konkurentom. Podľa denníka China Daily medzi nimi v posledných rokoch panuje aj veľká rivalita. Japonské firmy totiž začali s tými čínskymi súťažiť o zákazky napríklad v Indii, Thajsku či Indonézii.