Viac ako 300 lietadiel Boeing 737 MAX a staršieho modelu 737 má zrejme na krídlach inštalované nesprávne vyrobené diely. V nedeľu to oznámil americký Federálny úrad pre letectvo (FAA) s tým, že bude vyžadovať ich urýchlenú výmenu. Lietadlá 737 MAX pritom už kvôli inému problému niekoľko mesiacov nelietajú.
Podľa FAA ide o komponenty krídiel, ktoré vyrobil subdodávateľ Boeingu a ktoré sú inštalované na 179 lietadlách 737 MAX a vo 133 lietadlách 737 Next Generation (NG). Ide o profilové lišty na prednej strane krídiel, ktoré sa vysúvajú a ktoré pomáhajú zvyšovať vztlak.
Boeing nebol informovaný
Boeing k tomu uviedol, že o žiadnych problémoch v prevádzke, ktoré sa týkajú tejto šarže líšt, nebol informovaný. Identifikoval ale zhruba 20 lietadiel 737 MAX a 21 lietadiel 737 NG, u ktorých je pravdepodobné, že majú chybné diely. Ďalších 159 strojov MAX a 112 NG skontrolujú letecké spoločnosti.
Boeing 737 NG je tretia generácia lietadiel radu 737, ktorú podnik začal vyrábať v roku 1997.
FAA uviedol, že úplné zlyhanie spomínanej lišty by neviedlo k strate lietadla, ale chybná časť by mohla spôsobiť poškodenie stroja počas letu. Dotknuté časti "môžu byť náchylné k predčasnému zlyhaniu alebo trhlinám kvôli nesprávnemu výrobnému procesu," oznámil FAA.
Výmena chybného komponentu potrvá jeden až dva dni.
Pozastavená prevádzka lietadiel
Prevádzka lietadiel 737 MAX je po celom svete pozastavená kvôli dvom tragickým nehodám tohto stroja, pri ktorých zomrelo 346 ľudí. Boeing potom začal s aktualizáciou príslušného softvéru.
Hovorca FAA oznámil, že novo objavený problém s časťou krídiel by nemal zdržať plánované predloženie aktualizácie softvéru. Zatiaľ stále nie je jasné, kedy Boeing upravený software úradom predloží na schválenie.
FAA nemá žiadny harmonogram pre povolenie návratu lietadiel 737 MAX do prevádzky. Ako ale skôr uviedla agentúra Reuters, FAA ďalším regulačným úradom neoficiálne oznámil, že jeho cieľom je certifikovať nový softvér do konca júna.