Súdny dvor Európskej únie dnes uznal sťažnosť Rakúska na chystané nemecké mýto pre osobné automobily. Opatrenie podľa súdu diskriminujú majiteľov motorových vozidiel zo zahraničia, a je tak v rozpore s právom Únie.
Nemci pritom chceli od motoristov, vrátane zahraničných, začať mýto vyberať od októbra budúceho roka. Nemecká vláda však narazila so súvisiacou daňovou úľavou pre nemeckých vodičov.
Pripojenie k žalobe na Nemecko zvažovala aj Česká republika, vláda sa ale neskôr nepripojila. Kritikom od začiatku prekážalo, že nemecké diaľničné poplatky mali fakticky hradiť len zahraniční vodiči.
Ide o nepriamu diskrimináciu
Rakúsko napadlo plán Nemecka zavádzať mýto pre osobné autá v roku 2017. Viedeň poukazovala na diskrimináciu, čo teraz európsky súd so sídlom v Luxemburgu uznal.
"Súdny dvor dnešným rozsudkom konštatuje, že poplatok za využívania infraštruktúry v kombinácii so zľavou na dani z prevádzky motorových vozidiel, ktorú môžu uplatniť vlastníci vozidiel registrovaných v Nemecku, predstavuje nepriamu diskrimináciu na základe štátnej príslušnosti a porušenie zásad voľného pohybu tovaru a služieb," uviedol dnes súd.
Proti bolo Holandsko aj Merkelová
Generálny advokát unijného súdu Nils Wahl pritom vo februári konštatoval, že o diskrimináciu nejde a odporučil, aby sudcovia rakúsku žalobu zamietli.
Nemecko v roku 2015 prijalo právny rámec pre zavedenie poplatku za užívanie spolkových ciest, teda v zásade komunikácií prvej triedy, a diaľnic. Poplatky za osobné autá chcelo pôvodne zaviesť tento rok, ale kvôli súdnemu sporu muselo opatrenie odkladať. Zahraniční motoristi mali platiť len za používanie diaľnic.
Fakticky by mýto podľa súčasnej úpravy platili len zahraniční vodiči. Majiteľom áut registrovaných v Nemecku by sa totiž o zaplatenú čiastku znížila daň z motorových vozidiel.
Plán spoplatnenia diaľnic pre osobné vozidlá presadzovali kresťanskí socialisti (CSU). Proti projektu mýta sa ostro stavalo okrem Rakúska aj Holandsko, ale aj nemecká opozícia v Bundestagu. Proti bol predtým aj kancelárka Angela Merkelová, ktorá uviedla, že za jej vlády nebude žiadne osobné vozidlo platiť mýto.
Výška plánovaných poplatkov
Podľa denníka Spiegel v pondelok požiadali zelení o zastavenie projektu. "Mýtne by nás stálo až 155 miliónov eur ročne, veľmi by zaťažovalo pohraničné regióny a našich európskych susedov," povedal líder Strany zelených Anton Hofreiter.
Mýto malo platiť od októbra 2020. Doteraz za cesty platia len nákladné automobily.
Výška nemeckého mýta by sa líšila v závislosti od objemu motora a množstva emisií, ako je tomu už teraz pri nákladných automobiloch. Cena desaťdňovej elektronickej diaľničnej známky sa pohybovala v rozmedzí od 2,5 eura do 25 eur. Najdrahšie ročné mýto by stálo 130 eur.