Lietadlá Boeing 737 Max pravdepodobne zostanú uzemnené do roku 2020. Informuje o tom americký denník The Wall Street Journal.
Pôvodné plány spoločnosti dostať model lietadla, ktorého dva pády v tomto a minulom roku majú na svedomí 346 ľudských životov, do vzduchu hovorili o návrate tento rok v septembri. Tomu však podľa denníka bránia stále nevyriešené otázky bezpečnosti.
Kým sa spoločnosť Boeing snaží od amerického Federálneho úradu pre letectvo (FAA) získať nový certifikát pre prevádzkovanie svojho najpredávanejšieho modelu, dôvera v jeho skorý návrat klesá.
Podľa najnovšieho scenára sa očakáva, že sa približne 500 lietadiel Boeingu 737 Max vráti do služby v januári 2020, píše The Wall Street Journal. Spoločnosť Boeing stále dúfa v návrat ešte tento rok.
Bude však potrebovať schválenie FAA pre celú sadu opráv, nielen tých, ktoré priamo súvisia s automatickým stabilizačným systémom MCAS, ktorý je podľa predbežného vyšetrovania jednou z príčin oboch nešťastí.
Udelením certifikátu problémy nekončia. "Okrem toho letecké spoločnosti uviedli, že im môže trvať až 45 dní, kým dokončia nevyhnutné údržby a ďalšie povinné kontroly," píše denník.
Niektorí úradníci z FAA, na ktorých sa americký denník odvoláva, sa domnievajú, že je úrad schopný udeliť Boeingu certifikát už v októbri. Časovo náročnejšia však bude spolupráca s medzinárodnými regulačnými orgánmi.
Aerolíniám nezostáva nič iné ako čakať a modelovať svoje letové plány tak, aby čo najviac zakryli dieru po uzemnených lietadlách.
Minulý týždeň oznámila americká letecká spoločnosť American Airlines, že lietadlá ponechá mimo prevádzky najmenej do 2. novembra. O pár dní skôr vydali rovnaké vyhlásenie aj aerolínie United Airlines.
České SmartWings počítajú s návratom až v marci budúceho roka. Postupne sa pridávajú aj ďalšie aerolínie.
Lietadlá Boeing 737 Max sú uzemnené od 13. marca 2019. So skorou možnosťou ich návratu neustále otriasajú správy hlásiace ďalšie možné pochybenia spoločnosti.
Začiatkom júla Európsky úrad pre bezpečnosť v letectve upozornil na ďalší problém - funkciu autopilota. Koncom mesiaca potom FAA informoval o ďalšom probléme - výškovom stabilizátore, ktorý však nesúvisí so systémom MCAS.