Po zotavení z posledných rokov hrozí európskemu oceliarstvu recesia. Zatiaľ čo konkurencia v Indii a ďalších rýchlo rastúcich ekonomikách ide od jedného rekordu k druhému, objemy zákaziek v Európe klesajú.
Zároveň rastie cena železnej rudy, najdôležitejšej suroviny pri výrobe ocele. Spoločne s veľkou ponukou na globálnom trhu s oceľou vzniká pre európskych výrobcov nebezpečná kombinácia nepriaznivých faktorov, upozornil v pondelok nemecký ekonomický denník Handelsblatt.
Ostravská oceliareň zo skupiny Liberty Steel dnes oznámila, že dočasne zníži výrobu ocele o 20 percent. Firma svoj krok zdôvodňuje rastom cien surovín i povoleniek CO2 a tiež dovozom ocele z krajín mimo Európskej únie, ktorý považuje za neférový.
"Nastal pokles dopytu v automobilovom priemysle a strojárstve, čo pociťujeme aj my," povedal nemeckému denníku k problému odvetvia konateľ oceliarskeho holdingu Georgsmarienhütte Frank Koch.
"Potom, čo v prvom polroku boli citeľné najmä vplyvy skúšobného procesu WLTP (celosvetového štandardu pre testovanie spotreby a emisií), pozorujeme teraz všeobecne oslabenie konjunktúry v Číne," hovorí Koch. Tiež prechod k e-mobilite podľa neho vyvoláva neistotu.
Závislosť na automobilkách
Oceliarstvo je pritom na automobilovom priemysle obzvlášť závislé. Napríklad viac ako štvrtina nemeckého dopytu po oceli vzniká v tomto najdôležitejšom priemyselnom odvetví krajiny, ďalších 11 percent pripadá na strojárstvo.
Zvyšok sa potom delí medzi sektormi stavebníctva (35 percent), kovospracujúcim priemyslom (12 percent), výrobou rúrok (deväť percent), domácimi potrebami (dve percentá) a ostatnými sektormi (päť percent).
Optimizmus odchádza
Ešte pred pol rokom bolo mnoho firiem v nádeji, že sa konjunktúra v priebehu roka opäť vráti. Pomaly sa ale ukazuje, že tento optimizmus bol zrejme predčasný. Mnohé odvetvia, ktoré predstavujú pre oceliarstvo zákazníkov, medzitým počítajú s veľkým poklesom dopytu.
Platí to napríklad o nemeckom strojárstve. Ak strojársky zväz VDMA ešte vlani počítal na tento rok s rastom produkcie o dve percentá, revidovali ekonómovia zväzu prvýkrát v apríli svoju predpoveď na mínus jedno percento. Na začiatku júla potom na mínus dve percentá.
Podobne to vidí automobilový priemysel. Daimler pred niekoľkými dňami vydal už druhé ziskové varovanie v priebehu jedného roka. Automobilka od minulého týždňa počíta s poklesom zisku pred úrokmi a zdanením, zatiaľ čo predtým chcel prinajmenšom udržať výsledok z predchádzajúceho roku, píše Handelsblatt.
Ceny železnej rudy išli hore
Len v uplynulých 12 mesiacoch sa pritom takmer zdvojnásobili ceny železnej rudy: zo zhruba 56 eur na takmer 110 eur za tonu. Pretože sa ale nedostavil dopyt, nemohli výrobcovia tieto náklady previesť na svojich zákazníkov.
Firmy ako Georgsmarienhütte, ktoré pri produkcii ocele miesto rudy spracovávajú šrot, sú vo výhode. Tu dokonca ceny naposledy ľahko klesali. V júni sa v Nemecku za tonu šrotu platilo 210 eur, zatiaľ čo vlani to bolo cez 240 eur.
Utlmenie produkcie
Už teraz sa veľké oceliarne pripravujú na "obdobie sucha". Najväčší výrobca sveta Arcelor-Mittal oznámil, že svoju produkciu v Európe citeľne utlmí.
Dohromady má tento rok vyrobiť o tri milióny ton ocele menej, než predpokladal. Rovnako európska dvojka, Essenský koncern Thyssen-Krupp, v uplynulých mesiacoch opakovane upravoval svoje očakávania.
Sektoru hrozia väčšie ťažkosti
Zlepšenie situácie sa pritom nedá očakávať. Naopak, sektoru hrozia ešte väčšie ťažkosti. Začiatkom júla EÚ o ďalších päť percent navýšila kvóty na dovoz ocele, ďalšie zvýšenie je naplánované za rok. Prezident federácie nemeckých oceliarní Hans Jürgen Kerkhoff to označil za "nanajvýš zlú správu pre oceliarske podniky v Nemecku".
Európski oceliari združenia v skupine Eurofer minulý mesiac vyzvali Európsku komisiu, aby prijala opatrenia, ktoré by ich lepšie chránili pred dovozom z iných častí sveta. Vlani sa pre výrobcu ocele prakticky uzavrel trh v Spojených štátoch potom, čo administratíva prezidenta Donalda Trumpa uvalila z dôvodov "národnej bezpečnosti" 25-percentné clá na dovoz ocele.
Ďalším negatívnym faktorom je pre oceliarne prechod z koksu na vodík. Čas vysokých pecí sa chýli ku koncu. Ochrana klímy stavia oceliarsky priemysel pred zvlášť veľké výzvy, upozorňuje Handelsblatt.