Kým Boeingy 737 MAX od polovice mája zaberajú miesto v hangároch, o staršie stroje tejto rady je veľký záujem. Od ich uzemnenia vzrástli ceny za ich krátkodobý prenájom o štyridsať percent, tvrdí leasingová spoločnosť IBA Aero.
Uplynulo takmer pol roka od chvíle, kedy regulátori uzemnili boeingy 737 MAX kvôli dvom tragickým nehodám, vyvolaným poruchami riadiaceho softvéru. Kým americký výrobca Boeing krváca a prichádza o nové zákazky, o staršie stroje s číslom 737 je obrovský záujem. Upozornila na to televízna stanica CNBC.
"Použité osemstovky sú momentálne zlatým prachom," popísal situáciu Phil Seymour, riaditeľ konzultačnej spoločnosti IBA, ktorá pôsobí v oblasti letectva. Inak povedané: záujem o Boeingy 737-800, ktoré sú starším modelom oproti Maxu, významne narástol.
Pomáha tomu aj fakt, že o lietanie je väčší záujem. Podľa Medzinárodnej asociácie leteckých dopravcov dopyt v prvej polovici tohto roka medziročne vzrástol o päť percent.
Seymour odhadol, že dvojročné prenájmy starších strojov 737 zdraželi o 40 percent na zhruba 300-tisíc dolárov.
Staršie typy boeingov sú menej úsporné oproti novším modelom Max, lenže tie majú stále stopku a nie je jasné, kedy by sa mohli vrátiť na oblohu. Lietadlá typu 737 sú už viac ako päťdesiat rokov kľúčovou súčasťou flotily svetových dopravcov. Lietadlá, ktoré odvezú viac ako 150 cestujúcich, aerolínie nasadzujú na kratšie a stredne dlhé lety.
Aj riaditeľ lízingovej firmy Aircastle Michael Inglese potvrdzuje zvýšený záujem o prenájmy starších modelov. Niektorí zákazníci si podľa neho predlžujú prenájmy lietadiel, ktoré majú čoskoro vypršať.
Nové typy lietadiel sú jadrom biznisu amerického Boeingu, ktorý sa v druhom štvrťroku kvôli problémom ocitol v strate 2,94 miliardy dolárov Ide o najhlbšiu stratu za desať rokov. Firma avizovala, že v súvislosti s problémami odpíše zhruba 4,9 miliardy dolárov.