Kvôli klimatickým zmenám si mnoho ľudí stráži emisie, ktoré vznikajú dôsledkom ich aktivít a snaží sa ich vyvážiť podporou ekologických projektov.
Všíma si to stále viac firiem, ktoré predávajú tzv. uhlíkové kompenzácie a z peňazí zákazníkov financujú napríklad výsadzbu stromov či prechod na obnoviteľné zdroje energie. "Odpustky" ponúkajú firmy aj v Česku.
Trh s uhlíkovými odpustkami je na vzostupe, podľa agentúry Bloomberg sa na ňom ročne pretočí 200 miliónov amerických dolárov (181 miliónov eur).
Zamerané na mladšiu generáciu
Na trh vstupujú aj technologickí nováčikovia, ktorí sa zameriavajú na mladú generáciu. Spoliehajú sa na záujem mileniálov o životné prostredie a prostredníctvom svojich internetových platforiem im umožňujú podieľať sa na ekologických projektoch.
Jednou z týchto platforiem je kalifornský projekt Wren, predplatiteľská služba na znižovanie uhlíkovej stopy, teda skleníkové plyny, ktoré jedinec svojou činnosťou vyprodukuje.
Startup pracuje s užívateľskými dátami ako sú stravovacie návyky, využívanie energie alebo spôsoby dopravy.
Na ich základe pripraví sumu, ktorou je možné kompenzovať emisie CO2, ktoré užívateľ vyprodukuje. Túto sumu potom zákazník firme platí, podľa časopisu Forbes sa v priemere pohybuje okolo 21 dolárov mesačne (19 eur).
Tri projekty
Peniaze podľa stránok platformy Wren putujú na jeden z troch projektov: výstavba stromov, ochrana Amazonského pralesa či distribúciu ekologického paliva pre utečencov v Ugande.
"Existuje významný dopyt po cenovo dostupných aktivitách v súvislosti s klimatickými zmenami, ktoré nejdú cestou tradičného politického aktivizmu. Veľa ľudí je frustrovaných akým spôsobom tento problém riešia vlády," povedal agentúre Bloomberg Ben Stanfield, spoluzakladateľ startupu Wren.
Služba má za dva mesiace svojho fungovania približne 500 predplatiteľov.
Oveľa viac ich už zozbieral nórsky projekt Chooose, ktorý tiež za poplatok umožňuje svojim klientom redukovať uhlíkovú stopu. Na svojom webe uvádza, že má cez 38-tisíc platiacich zákazníkov.
Cena služby sa pohybuje od 3,5 do 14 dolárov mesačne, pričom finančné prostriedky Chooose využíva na zavádzanie obnoviteľných zdrojov energií v rozvojových krajinách.
Doteraz doménou veľkých hráčov
Predaj uhlíkových odpustkov bol doteraz doménou veľkých hráčov ako spoločnosť ClimateCare, ktorá sa ním zaoberá takmer 20 rokov, alebo britskej energetickej spoločnosti BP (predtým British Petroleum).
K ropným firmám, ktoré sa usilujú o zníženie emisií, sa tento rok pridal aj britsko-holandský Shell, ktorý spustil trojročný program za 300 miliónov dolárov (272 miliónov eur).
V rámci programu bude motoristom ponúkať uhlíkové odpustky priamo na benzínových pumpách, napísal denník Financial Times.
V posledných rokoch uhlíkové odpustky začali vo zvýšenej miere ponúkať tiež dopravcovia, najmä z radov aeroliniek. Program na kompenzáciu uhlíkovej stopy majú letecké spoločnosti Air Canada, Lufthansa, Ryanair či Qantas.
Aj za cestu autobusom
Posledná menovaná patrí v tomto smere k najúspešnejším, podľa BBC týmto spôsobom u nej kompenzuje emisie desiatich percent cestujúcich. U zvyšných dopravcov sú to nižšie jednotky percent.
Podobný krok smerom k uhlíkovej neutralite urobil aj autobusový dopravca FlixBus.
V spolupráci s organizáciou Atmosfair ponúka cestujúcim počas nákupu cestovného lístka možnosť príspevku na kompenzácie emisií vyprodukovaných jazdou autobusu, ktorý sa pohybuje medzi jedným až troma percentami ceny lístka.
"Celosvetovo sa do kompenzácie zapája v priemere šesť percent našich cestujúcich, tento údaj je počas posledných rokov stabilný a reflektuje aj situáciu v Česku," povedala hovorkyňa dopravcu Martina Čmielová.
Príspevky potom podľa nej putujú na projekt "Energeticky efektívne sporáky" v Rwande akreditovaný Organizáciou Spojených národov.
Biznis s uhlíkovými kompenzáciami však stále predstavuje iba zlomok svetového trhu s uhlíkom, ktorého objem podľa spoločnosti Refinitiv vlani vzrástol na 144 miliárd eur.
Masívny podiel tohto trhu tvorí európsky systém obchodovania s emisiami ETS zavedený v roku 2005.
ETS núti veľké elektrárne či továrne zakúpiť si povolenie pre každú vypustenú tonu CO2.
Keďže sa na európskej úrovni vydáva čoraz menej povolení, ich cena postupne rastie, čo firmy tlačí k znižovaniu emisií.