Európska komisia (EK) v piatok oznámila, že EÚ investuje viac ako 117 miliónov eur do 39 kľúčových dopravných projektov, ktoré pomôžu dobudovať chýbajúce dopravné spojenia na kontinente a zamerajú sa tiež na trvalo udržateľné spôsoby dopravy.
Ide o projekty, ktoré napríklad znížia hluk vytváraný nákladnými vlakmi, rozvíjajú a zlepšujú cezhraničné železničné spojenia a modernizujú kľúčovú infraštruktúru v európskych prístavoch.
Finančne budú vybraté projekty podporované cez Nástroj na prepájanie Európy (CEF), finančný mechanizmus EÚ na podporu dopravnej infraštruktúry.
Eurokomisárka pre dopravu Violeta Bulcová v tejto súvislosti uviedla, že eurokomisia si aj týmto programom plní svoje záväzky týkajúce sa trvalo udržateľnejšej, bezpečnejšej a inteligentnejšej dopravy a spresnila, že ide o projekty, ktoré predstavujú ďalší tlak na prechod k nízkoemisnej mobilite v celej Európe.
Osem projektov prispieva k zníženiu hluku nákladnej železničnej dopravy v EÚ modernizáciou brzdových systémov železničných vagónov. Komisia upozornila, že tichšie a účinnejšie brzdy vedú k lepšiemu energetickému výkonu vlakov a zlepšia životné podmienky pre obyvateľov žijúcich v blízkosti železničných tratí.
V rámci týchto ôsmich projektov bude modernizovaných takmer 75-tisíc nákladných železničných vagónov.
Komisia podporuje aj projekty zamerané na modernizáciu existujúcich železničných tratí, ako je elektrifikácia trate z Viedne na maďarskú hranicu (2,9 milióna eur) alebo cezhraničný úsek trate medzi Brémami v Nemecku a Groeningenom v Holandsku (12,7 milióna eur).
Veľká skupina projektov zahŕňa modernizáciu infraštruktúry v prístavoch EÚ s cieľom znížiť emisie znečisťujúcich látok a skleníkových plynov a podporiť lepšie prepojenia prístavov so železničnou traťou.
Slovensko je v tomto programe zahrnuté do projektu 14 krajín s názvom ENTREPId (Európske partnerstvo v oblasti znižovania hluku vlakov), kde má suma 2,11 milióna pomôcť vybaviť takmer 8500 železničných nákladných vozňov novým typom bŕzd, vďaka ktorým budú tichšie o osem až 12 dB.
Druhý projekt, ktorý zahŕňa aj Slovensko (spolu 13 členských krajín EÚ), má hodnotu 512-tisíc eur a je zameraný na zníženie hluku železničnej nákladnej dopravy úpravou nákladných vozňov ZSSK Cargo.
Modernizácia by sa mala týkať viac ako dvetisíc nákladných vozňov ZSSK Cargo vybavených kompozitnými brzdovými doštičkami.