Málokto si dokáže predstaviť Londýn bez klasických dvojposchodových autobusov. Ich hlavný výrobca, severoírsky Wrightbus, však v minulom týždni skončil v insolvencii.
Tzv. double-decker totiž nikto nechce kupovať. Na vine môžu byť aj hroziaci tvrdý brexit alebo príliš darov na charitu.
Ich dvojposchodové autobusy sa v londýnskom slangu prezývajú Boris buses. Ani sľuby pomoci od britského premiéra Borisa Johnsona, podľa ktorého prezývka vznikla, však firmu Wrightbus zo Severného Írska nezachránili. Minulý týždeň musela vstúpiť do insolvencie.
Pre charakteristické londýnske autobusy sa totiž spoločnosti nedarí nájsť kupca. Poslednou nádejou bola pre Wrightbus čínska skupina Weichai, informuje britský denník The Guardian. Tá však pred dvoma týždňami svoju objednávku zrušila s tým, že sa s výrobcom nedohodla na cene.
Jeden z najväčších zamestnávateľov
Wrightbus bol jedným z najväčších zamestnávateľov v Severnom Írsku. Ešte pred dvoma týždňami mal 1 400 zamestnancov, teraz už zamestnáva len niekoľko desiatok ľudí. Továreň firmy sa nachádzala v meste Ballymena, necelých 45 kilometrov od Belfastu.
Firma sa navyše musí vyrovnávať s rozsiahlymi dlhmi. Podľa informácií televízie BBC si už v júni len od spoločnosti Invest NI musela na prevádzku požičať zhruba 2,5 milióna libier. Tieto financie teraz od Wrightbusu Invest NI požaduje naspäť.
Môže za to charita, tvrdia zamestnanci
Za krach firmy môže mať zodpovednosť okrem politickej neistoty ohľadom brexitu a klesajúceho dopytu aj prílišné množstvo darov na charitu. Aspoň si to myslí časť zamestnancov Wrightbusu.
Jeho materská skupina, Cornestone Group, totiž miestnemu kostolu za posledných šesť rokov darovala cez 15 miliónov libier. Koncom minulého týždňa potom pred ním kvôli tomu demonštrovalo niekoľko stoviek bývalých zamestnancov Wrightbusu, informuje BBC.
Myslia si totiž, že firmu prílišné množstvo darov na charitatívne účely oslabilo. To však majitelia popierajú. Vinu podľa nich nesie prostý pokles dopytu po autobusoch.
Firme nepomohla ani politizácia nákupu nových autobusov pre Londýn. Debata o ňom sa totiž stala súčasťou politického súboja o pozíciu starostu britského hlavného mesta, informuje Deutsche Welle.
Kvôli tomu, že sú príliš drahé a poruchové, a že sa nedostatočne podobajú pôvodným "double-deckerom" bol ešte ako starosta Londýna kritizovaný práve Boris Johnson.