Automobilka Hyundai Motor v Južnej Kórei od piatku zastaví na niekoľko dní výrobu. Kvôli opatreniam proti šíreniu nového typu koronavírusu totiž nemá diely z Číny.
S odvolaním na odbory o tom dnes informovala agentúra Reuters. Hyundai je prvým výrobcom áut, ktorý kvôli koronavírusu prerušuje výrobu mimo Čínu.
V Číne už zastavenie prevádzky, pôvodne spojené s oslavami lunárneho Nového roka, predĺžili kvôli epidémii na pokyn čínskej vlády americké automobilky Tesla a Ford Motor, francúzska PSA Group a japonskí výrobcovia Nissan Motor a Honda Motor. Koronavírus už si vyžiadal najmenej 427 mŕtvych, nakazených je cez 20-tisíc.
Hyundai a Kia utrpia najviac
Vo väčšine podnikov Hyundai v Južnej Kórei bude prevádzka stáť od siedmeho februára. Niektoré výrobné linky sa opäť rozbehnú 11. februára, prípadne o deň neskôr, povedal agentúre Reuters nemenovaný zástupca odborov. Harmonogram sa bude líšiť v závislosti na výrobnej linke, doplnila hovorkyňa Hyundai.
"(Šírenie koronavírusu) viac dopadne na (automobilky) Hyundai a Kia, pretože tie obvykle dovážajú viac súčiastok z Číny než ostatní výrobcovia áut," uviedol analytik I Hang-ku z juhokórejského inštitútu pre priemyselnú ekonomiku a obchod.
Hyundai za dve desiatky rokov v Číne vybudoval spoločne s čínskym partnerom BAIC päť tovární. "Juhokórejskí výrobcovia automobilových súčiastok (Hyundai do Číny) nasledovali a postavili tam svoje továrne pri závodoch Hyundai," uviedol I Hang-ku.
V uplynulom roku doviezla Južná Kórea z Číny automobilové súčiastky za 1,56 miliardy dolárov, čo je o šesť percent viac ako v predchádzajúcom roku.
Zvýšenie výroby v Kórei
Juhokórejská automobilka rozhodnutím zastaviť výrobu na domácom trhu reaguje na nedostatok káblových zväzkov, ktoré jej dodávajú hlavne výrobcovia sídliaci v Číne.
Dvaja zo zasiahnutých dodávateľov, juhokórejské spoločnosti Kyungshin a Yura, uviedli, že sa snažia zvýšiť výrobu v Južnej Kórei, aby výpadok v Číne kompenzovali. Prevádzku tam chcú obnoviť deviateho februára.
V siedmich juhokórejských továrňach vyrába Hyundai asi 40 percent svojej globálnej produkcie, ktorá okrem domáceho trhu smeruje do Spojených štátov, na Blízky východ a ďalšie trhy.