Európsky výrobca leteckej techniky Airbus na veľtrhu v Singapure predstavil dizajn lietadla, ktorému krídla a trup splývajú do jednoliateho celku. Firma dnes uviedla, že táto koncepcia by mohla znížiť spotrebu pohonných hmôt až o 20 percent.
Základná myšlienka lietadla sa splývajúcim krídlom a trupom (blended wing body) sa objavila už v prvej polovici minulého storočia, jej prvky boli neskôr využité napríklad pri americkom bombardéri B-2. Airbus vlani začal túto koncepciu testovať na modeli, ktorý je dlhý dva metre a široký 3,2 metra.
"Domnievame sa, že je najvyšší čas posúvať túto technológiu ďalej a študovať, čo nám môže priniesť," uviedol podľa agentúry Reuters viceprezident Airbusu Jean-Brice Dumont.
Model s dlhším doletom
Airbus ale v Singapure propaguje aj ďalšie modely. Šéf marketingu François Caudron dnes tiež na veľtrhu predpovedal, že Airbus počas nasledujúcich desiatich rokov predá viac ako tisíc nových lietadiel A321XLR.
Tie sú verziou lietadla A321neo s dlhším doletom. Firma lietadla A321XLR oficiálne uviedla na trh vlani v júni na parížskom aerosalóne. Od tej doby už získala viac ako 450 objednávok.
Dopady koronavírusu
Caudron dnes tiež upozornil na negatívne dopady, ktoré má na niektorých zákazníkov Airbusu epidémia nového typu koronavírusu. Odmietol sa však vyjadriť k tomu, či nejaký zákazník kvôli koronavírusu požiadal o odklad dodávok.
"Koronavírus je kríza," uviedol Caudron. Upozornil však, že aerolinky nepanikária a v postoji k objednávkam lietadiel zohľadňujú dlhodobejšie faktory. "Keď objednávate lietadlo, nie je to na nasledujúcich šesť mesiacov. Je to na najbližších 20 rokov," dodal.
Airbus minulý týždeň kvôli koronavírusu predĺžil plánované prerušenie prevádzky v továrni na montáž lietadiel modelu A320 v meste Tchien-ťin na severovýchode Číny. Cauldron dnes uviedol, že firma situáciu priebežne sleduje, termín obnovenia prevádzky továrne ale zatiaľ nemôže poskytnúť.
Airbus vlani vystriedal na poste najväčšieho svetového výrobcu lietadiel amerického konkurenta Boeing. Ten sa v súčasnosti stretáva s problémami okolo lietadiel 737 MAX, ktorých prevádzka bol vlani v marci prerušený po tragických nehodách v Indonézii a v Etiópii.