Japonské aerolínie plánujú zaviesť povinné nosenie rúšok na palube. K tomuto kroku sa rozhodli po pozvoľnom úvoľňovaní opatrení a návrate do bežnej prevádzky.
Trebárs pasažieri japonských All Nippon Airways (ANA) sa tak od júna do lietadla bez rúška nedostanú. Musia v ňom musí zotrvať po celý čas letu. Prísne pravidlá platia aj pre posádku.
ANA ide ešte o krok ďalej ako ostatné aerolínie, ktoré rúška budú iba odporúčať a pasažierov budú k nasadzovaniu vyzývať, informuje server Japan Today.
Japonská letecká spoločnosť však pasažiera bez rúška nepustí na palubu a za nedodržanie pokynov budú hroziť prísnejšie tresty.
Rúška a štíty by samozrejme mala nosiť aj posádka. Jedným z ďalších opatrení All Nippon Airways by mali byť aj plastové zábrany u prepážok na odbavenie.
Bojujú so strachom ľudí
Letecký priemysel je jedným z koronavírusom najviac zasiahnutých odvetví. Mnoho leteckých spoločností tak prichádza s opatreniami, ktoré by pasažierov chránili pred nákazou a eliminovali tak ich strach z využívania leteckej prepravy.
Japan Airlines a Skymark Airlines uviedli, že zatiaľ nebudú rozsadzovať pasažierov vedľa seba, aby bolo možné zachovať rozostupy. Spoločnosť JAL tiež uviedla, že opatrenie bude dočasné a jeho cieľom je zmierniť obavy ľudí z blízkeho kontaktu so spolucestujúcimi.
Medzinárodné združenie pre leteckú dopravu také opatrenia, aké plánuje urobiť ANA, neodporúča.. Riziko nákazy je podľa neho nízke a tiež by vzrástli náklady na prepravu, ak budú cestujúci musieť dodržiavať rozostupy.
Podľa združenia je riziko prenosu vírusov v lietadlách v porovnaní s inými druhmi verejnej dopravy nízke, pravdepodobne kvôli usporiadaniu - cestujúci sedia všetci smerom dopredu, vysokej rýchlosti prúdenia vzduchu a použitiu vysoko účinných filtrov častíc v kabínach.
Letušky v ochrannom obleku
Iné letecké spoločnosti však podnikli aj prísnejšie kroky. Aerolínie Qatar Airways prinútili letušky, aby nosili celotelové ochranné obleky, a filipínsky Cebu Pacific Air sa bude testovať, či účastníci letu majú protilátky na koronavírus.
Fínska spoločnosť Finnair sa zase rozhodla požiadať cestujúcich, aby sa zaregistrovali online a vyhli sa hromadeniu na letiskách. Ukončila tiež prioritný nástup na palubu a namiesto toho vyzvala cestujúcich sediacich v zadnej časti lietadla, aby nastúpili ako prví.
Japonské aerolínie zatiaľ plánujú tieto opatrenia uplatňovať pri letoch na kratšiu vzdialenosť. Či sa budú na medzinárodných a dlhších rokoch uplatňovať prísnejšie opatrenia, zatiaľ nie je známe.