Maďarská letecká spoločnosť Wizz Air v utorok upozornila, že nedávne oživenie v odvetví leteckej dopravy by sa mohlo opäť zastaviť.
Dôvodom sú varovania pred cestou do niektorých štátov pre nárast nových prípadov ochorenia COVID-19 a obmedzenia, ako je povinná karanténa, ktoré brzdia cestovanie po Európe.
Najväčšia nízkonákladová letecká spoločnosť v strednej a vo východnej Európe zároveň uviedla, že ani po zavedení pravidiel o karanténe v Británii neprehodnotila svoje dlhodobé plány expanzie na tamojšom trhu.
Opätovné spomaľenie
Wizz Air v uplynulých rokoch úspešne expandoval z východnej do západnej Európy. Patrí medzi letecké spoločnosti, ktoré sa najrýchlejších zotavili z cestovných blokád. V súčasnosti lieta na 80 percent svojej kapacity v minulom roku.
Ale najnovšie údaje o nákupe leteniek ukazujú, že oživenie v tomto segmente cestovného ruchu v Európe sa začalo v auguste zastavovať po silnejšom výkone v júli.
Wizz Air uviedol, že 80 percent kapacity je za súčasných okolností maximum, na ktoré sa dokázal dostať, a táto kapacita by mohla opäť klesnúť.
Súboj nízkonákladoviek
Generálny riaditeľ József Váradi skonštatoval, že odteraz budú aerolínie schopné buď si udržať terajšiu úroveň, alebo dôjde k miernemu poklesu kapacity.
Aj ich hlavný súper Ryanair, najväčší nízkonákladový dopravca v Európe, minulý týždeň oznámil, že zrevidoval svoje plány dostať sa do októbra na 70 percent svojej kapacity.
Namiesto toho v septembri a októbri zníži lety o 20 percent v dôsledku výrazného oslabenia rezervácií. A ďalší rival EasyJet počíta vo štvrtom štvrťroku s dosiahnutím 40 percent vlaňajšej kapacity.
Wizz Air sa napriek pandémii naďalej drží svojich dlhodobých plánov rozširovania a oznámila desať nových základní. Ale aj Váradi pripustil, že aerolínie „nie sú imúnne voči krátkodobým problémom“.
Ambície ostávajú
Pri pohľade do budúcnosti je ambíciou Wizz Air mať na londýnskom letisku Gatwick základňu s 20 lietadlami. Nezmenilo to ani zavedenie 14-dňovej karantény pre cestujúcich zo Španielska, Francúzska a Chorvátska.
Zatiaľ je situácia v Spojenom kráľovstve zvládnuteľná, skonštatoval Váradi a vysvetlil, že Wizz Air upravil svoje linky a minulý týždeň presunul niektoré lety z Chorvátska do Portugalska, ktoré bolo vyradené zo zoznamu povinnej karantény.
Plány spoločnosti na letisku Gatwick však závisia od toho, či Európska únia zruší výnimku v súvislosti s ochorením COVID-19, ktorá umožňuje leteckým spoločnostiam udržať si tzv. letiskové sloty (intervaly) na vzletových a pristávacích dráhach bez toho, aby museli vykonať predpísaný minimálny počet letov.
Zatiaľ čo väčšina leteckých spoločností sa usiluje o predĺženie platnosti tejto výnimky, Wizz Air chce, aby bola zrušená. To by maďarským aerolíniám pomohlo expandovať na letisku Gatwick, ak by sa konkurenti museli vzdať svojich slotov.