Napadnutie Ukrajiny Ruskom ohrozilo oživenie svetovej ekonomiky a rastúce ceny komodít zosilňujú hrozbu dlhodobej inflácie, ktorá zvyšuje riziko stagflácie - vysokej inflácie spojenej so stagnáciou hospodárskeho rastu - a sociálnych nepokojov.
Vyplýva to z aktuálnej analýzy poradenskej a poisťovacej spoločnosti Coface, podľa ktorej dôjde v tomto roku v ruskej ekonomike k hlbokej recesii vo výške 7,5 percenta, no zasiahnuté budú aj ostatné štáty. Najviac ohrozené sú odvetvia automobilového priemyslu, dopravy a chemického priemyslu.
"Vojnovým konfliktom na Ukrajine budú najviac postihnuté európske ekonomiky," očakáva generálny riaditeľ Coface pre Slovenskú republiku a Česko Ján Čarný.
Pokles HDP
V tomto roku by podľa neho mala inflácia v týchto krajinách vzrásť o dodatočného minimálne 1,5 percentuálneho bodu, kým rast hrubého domáceho produktu (HDP) by sa mohol znížiť o jeden percentuálny bod.
"Pokiaľ by došlo k úplnému prerušeniu dodávok ruského zemného plynu, mohlo by to stáť najmenej štyri percentuálne body HDP, čím by sa rast v krajinách EÚ v roku 2022 priblížil nule – pravdepodobnejšie by sa však prepadol do záporných hodnôt," zhodnotil Čarný.
Rusko je tretím najväčším svetovým producentom ropy, druhým najväčším producentom zemného plynu a patrí medzi päť najväčších výrobcov ocele, niklu a hliníka.
S takmer pätinovým podielom na trhu je tiež najväčším vývozcom pšenice na svete. Ukrajina je zasa šiestym najväčším producentom kukurice, siedme miesto jej patrí vo vývoze pšenice, a patrí k desiatke najväčších producentom cukrovej repy, jačmeňa, sóje a repky.
Kríza výrazne vplýva na sektor automobilovej výroby, ktorý mal už pred konfliktom na Ukrajine problémy s nedostatkom čipov, rôznych surovín a komodít a s ich vysokými cenami. Automobilkám tak budú najnovšie chýbať aj dodávky komponentov z ukrajinských automobilových prevádzok, upozorňuje Coface.
Vysoké ceny pohonných hmôt
Vyššími cenami pohonných hmôt budú podľa analýzy tiež trpieť letecké a námorné prepravné spoločnosti, pričom najviac ohrozené sú letecké spoločnosti. Tie sa musia vyrovnať aj so zákazom preletov cez ruské územie a hľadať nové a dlhšie trasy obchádzajúce Rusko.
Kríza bude mať dopad aj na železničnú nákladnú dopravu. Európske spoločnosti majú zakázané obchodovať s ruskými železnicami, čo pravdepodobne naruší nákladnú dopravu medzi Áziou a Európou, ktorá sa uskutočňovala cez Rusko.
"Očakávame, že suroviny pre petrochemický priemysel budú drahšie a prudký nárast cien zemného plynu ovplyvní trhy s hnojivami, a tým aj celý poľnohospodársko-potravinársky priemysel," konštatuje Čarný.
Vo zvyšku sveta sa ekonomické dôsledky prejavia predovšetkým rastom cien komodít, ktorý podporí už existujúce inflačné tlaky. To bude najviac vplývať najmä na dovozcov energií a potravín, pričom v prípade ešte väčšej eskalácie konfliktu hrozí veľké narušenie dodávok. Pokles dopytu z Európy bude tiež brzdiť globálny obchod.
V ázijsko-pacifickom regióne sa vplyv konfliktu prejaví takmer okamžite prostredníctvom vyšších dovozných cien, najmä cien energií. Mnoho ekonomík v regióne sú ich čistými dovozcami, na čele s Čínou, Japonskom, Indiou, Južnou Kóreou, Taiwanom a Thajskom.
Vzhľadom na to, že obchodné a finančné väzby Severnej Ameriky s Ruskom a Ukrajinou sú pomerne obmedzené, neočakáva sa, že by geopolitické udalosti v tejto fáze zasiahli menovú politiku v Severnej Amerike.