S problémami sa tento rok stretávala aj vlajková loď RegioJetu, vlaky do Chorvátska. „Ak by sa nepodarilo spoj stabilizovať, potom ho radšej zruším,“ hovorí v rozhovore pre Lidovky.cz jeho majiteľ Radim Jančura.
Od tohtoročnej letnej sezóny mali podniky z cestovného ruchu veľké očakávania, ako nakoniec dopadla pre RegioJet a Student Agency?
Je pravda, že sme čakali, že leto bude ešte o niečo silnejšie, než nakoniec bolo. Spoliehali sme sa na to, že dopyt sa bude zhruba od júna vracať k normálu, ale stále tam zďaleka nie sme. Vo vlakoch stále chýba pätina cestujúcich, to znamená, že chýba tiež pätina pôvodného zisku. Žiadny z dopravcov na tom teda nemôže byť zatiaľ dobre. Na druhej strane oproti tomu, čo bolo vlani na jar a na jeseň, keď počet cestujúcich spadol najprv na osem percent, neskôr zhruba na pätinu, je to teraz fantázia.
Je na tom horšie vlaková alebo autobusová doprava?
Autobusy sú všeobecne flexibilnejšie, pri nich sa môžu zrušiť celé spoje alebo niektoré linky vyjdú s menšou frekvenciou a cestujúci sa tak sústredia do zvyšných spojov. Vlaky majú nevýhodu, že majú veľkú kapacitu. Ak teda vozia málo cestujúcich, tak ľahko spadnú do straty.
Ako sa darilo predaju leteniek?
Tam sa to opäť snažíme od nuly rozbehnúť. Prijímame starých zamestnancov a dúfame, že sa ľudia rozlietajú. Spoliehame sa na zimu – ľudia určite našetrili peniaze a budú chcieť odísť za exotikou.
Na koľko vás covid zatiaľ vyšiel?
Od tohtoročného júna sme sa vrátili k zisku. Nie je však zatiaľ taký veľký, aby dokázal zahladiť straty v dôsledku covidu. Len za minulý rok skupina Student Agency prerobila asi pol miliardy korún. Po ČSA a SmartWings sme najpostihnutejšou firmou. Hoci České dráhy prerobili v absolútnej hodnote viac, tak vďaka tomu, že ich príjmy tvoria z dvoch tretín dotácie, im tržby klesli reálne len zhruba o 16 percent. V porovnaní s tým to u nás to bolo o polovicu.
...Zostáva vám 85% na dočítanie.