Pohľad na pole s obilím. FOTO: HN/Pavol Funtál
StoryEditor

Musíme im pomôcť: Rumunsko sa stáva exportným prístavom pre ukrajinské obilie

12.05.2022, 09:55
Autor:
ČTKČTK

Mnoho krajín sveta je závislých na dodávkach z Ukrajiny, ktorá pred vojnou vyvážala po mori 4,5 milióna ton poľnohospodárskej produkcie mesačne.

Ako obrovský sloní chobot sa nad podpalubím lode Lady Damine v rumunskej Konstanci oháňa obrovská hadica, ktorá pred vyplávaním sype do plavidla tony obilia. V čase ruskej námornej blokády Ukrajiny predstavuje tento rumunský čiernomorský prístav jednu z mála možností, ako ukrajinské poľnohospodárske produkty vyvážať do sveta.

Asi 160 metrov dlhá a 26-tisíc ton vážiaca loď na prepravu sypkého nákladu je druhým plavidlom počas piatich dní, ktoré zakotvilo v prístavisku 80, aby prijalo vzácny náklad zlatistých zŕn zo susednej krajiny, ktorej prístavy blokuje ruský útočník. Cieľová destinácia: Portugalsko.

Závislosť na dodávkach z Ukrajiny

Mnoho krajín sveta je závislých na dodávkach z Ukrajiny, ktorá pred vojnou vyvážala po mori 4,5 milióna ton poľnohospodárskej produkcie mesačne – 12 percent svetového exportu pšenice, 15 percent kukurice a 50 percent slnečnicového oleja.

Blokáda Ukrajiny je úplná. Siaha od Azovského mora, ktoré je pre lodnú dopravu uzavreté od začiatku ruskej invázie, až po čiernomorský prístav Odesa, ktorý pred vojnou zaisťoval 60 percent ukrajinského námorného obchodu.

image

USA so spojencami hľadajú alternatívy pre vývoz obilnín z Ukrajiny

Medzi exportnými alternatívami je Rumunsko ideálnym kandidátom. Krajina je členom NATO, takže jej vody sú bezpečné. Navyše je po Francúzsku samo druhým najväčším vývozcom pšenice v Európskej únii, a má teda na tieto účely zodpovedajúcu infraštruktúru.

"Odjazd tretej lode je naplánovaný o šesť dní, a my dúfame, že sa nám podarí tempo zrýchliť," povedal agentúre AFP generálny riaditeľ spoločnosti Comvex Viorel Panait. Firma v Konštancii prevádzkuje terminál na export obilia a ďalších poľnohospodárskych produktov. "Vzhľadom na nešťastnú situáciu našich ukrajinských susedov im teraz musíme pomôcť, ako to len budeme vedieť," dodal.

Dlhá cesta

Než sa však obilie dostane do prístavu, čaká ho dlhá cesta. Nakladá sa na vlaky, nákladné automobily a nákladné člny v malých dunajských prístavoch Reni a Izmail, ktoré sa nachádzajú na juhozápade Ukrajiny pri hraniciach s Rumunskom.

"Na naplnenie lode 70-tisíc tonami ukrajinského obilia - ako v prípade tej, ktorá minulý týždeň prvýkrát vyplávala z Konstanci - je potrebných 49 vlakov alebo rovnaký počet nákladných člnov," hovorí Panait. Alebo aj tisíce kamiónov, ale tam hrozí, že v labyrinte ciest pretínajúcich Konštanciu sa vytvorí obrovská dopravná zápcha.

Rumunská vláda bola nútená konať a našla východisko: obnoví 95 úsekov železničných tratí z čias socializmu, ktoré roky blokovali stovky zhrdzavených vagónov. "Tento projekt v hodnote 200 miliónov lei je nesmierne dôležitý, pretože odblokoval cestnú dopravu v prístave a zvýšil množstvo prekladaných zásob," hovorí riaditeľ prístavu Florin Goidea vo svojej kancelárii s výhľadom na prístavné žeriavy, nakladače a ďalšie oceľové konštrukcia.

image

Rast exportu z Číny sa prudko spomalil. Peking pokračuje v politike nulovej tolerancie voči covidu

Výzva aj príležitosť

"Vojna na Ukrajine je výzvou, ale aj príležitosťou," dodáva s tým, že vlani sa prístav stal "európskym obilným uzlom", keď s 67,5 milióna ton vyvezeného zrna predstihol francúzsky Le Havre. Goidea verí, že sa tento rok tento rekord podarí vyrovnať alebo aj prekonať.

O 230 kilometrov severnejšie by sa mohol stať ďalším vývozným centrom pre ukrajinské produkty rumunský prístav na Dunaji Galatsi. S priľahlým Moldavskom a ďalej s Ukrajinou ho spája päťkilometrová železničná trať so širokým rozchodom, ktorý je normou v krajinách bývalého Sovietskeho zväzu.

Rekonštrukcia tejto trate plánovaná na toto leto by umožnila prepravu tovaru z Ukrajiny bez nutnosti výmeny náprav vozňov, ako je to na iných železničných trasách.

Podľa riaditeľa spoločnosti Comvex je pre zachovanie dostupnosti poľnohospodárskych produktov rýchla a lacná doprava nutnosťou: "Musíme zabezpečiť, aby sa dostali na stôl spotrebiteľov bez omeškania, aby sme sa vyhli riziku hladomoru."

V Konstanci medzitým leží pozdĺž jednej z preťažených prístavných ciest desiatky stožiarov a rotorov veterných turbín pôvodne určených pre Ukrajinu. Teraz sú opustené a vydané napospas živlom. "V bombardovanej krajine už nie je nikto, komu by sa mohli poslať," hovorí jeden z prístavných zamestnancov.

01 - Modified: 2024-11-04 23:00:00 - Feat.: - Title: Vicekráľ Donbasu hromadí moc. Ticho riadi celé Rusko, volá si s Elonom Muskom 02 - Modified: 2024-11-04 17:00:00 - Feat.: - Title: Kanibali vždy prežijú, vrátia sa domov ako bežní ľudia. Aká je služba v Putinovom samovražednom oddiele? 03 - Modified: 2024-11-04 16:55:58 - Feat.: - Title: Ukrajinku odsúdili na 15 rokov väzenia za napomáhanie ruskej armáde 04 - Modified: 2024-11-04 15:58:56 - Feat.: - Title: Ukrajinská armáda informovala Baerbockovú o využití protilietadlového systému 05 - Modified: 2024-11-04 15:26:40 - Feat.: - Title: V podpore Ukrajiny sme jednotní, vyhlásil Borrell v Južnej Kórei
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/zahranicna-ekonomika, menuAlias = zahranicna-ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
05. november 2024 04:54