Americká platobná spoločnosť Mastercard spustila pilotný projekt, v rámci ktorého budú môcť držitelia jej kariet povoľovať platby cez odtlačok prsta či úsmev. Prvých päť týchto systémov Mastercard umiestnila v supermarketoch v brazílskom Sao Paole, napísali americké médiá.
Podľa spoločnosti je medzi držiteľmi platobných kariet veľký dopyt po používaní biometrických údajov pri platbách. Tieto technológie však súčasne čelia kritike kvôli obavám zo zhromažďovania a nakladania s veľmi citlivými osobnými údajmi.
Vďaka technológiám, ktoré pilotný projekt testuje, držitelia platobných kariet budú môcť autorizovať svoje platby v obchodoch odtlačkom prsta či snímkou tváre. Na úhradu nákupu by tak napríklad stačilo usmiať sa na daný prístroj.
Aby mohli tento spôsob platenia držitelia kariet využiť, budú musieť najskôr zadať svoje biometrické údaje skrze na to určenú aplikáciu a spárovať ich s konkrétnou platobnou kartou. Mastercard tak bude uchovávať vo svojich databázach údaje, ktoré analytici považujú za veľmi citlivé. Firma uviedla, že vytvorila množstvo postupov a štandardov, ktoré zaručia vysokú ochranu týchto informácií.
"Všetky prieskumy, ktoré sme urobili, nám ukázali, že spotrebitelia zbožňujú biometrické údaje," povedal šéf oddelenia kybernetickej bezpečnosti spoločnosti Ajay Bhalla. Dodal, že až 70 percent zákazníkov chce mať možnosť uhradiť nákup za použitia svojich biometrických údajov.
Pilotný projekt Mastercard spustil v Brazílii. Pokiaľ sa technológia osvedčí, počíta s jej zavedením v USA, Európe či na Blízkom východe.
Využívanie biometrických údajov čelí dlhodobej kritike, napísal denník Financial Times. Organizácie na ochranu osobných údajov a ľudských práv varujú pred zhromažďovaním týchto citlivých informácií a ich zdieľaním bez povolenia užívateľov.
Obdobné technológie zavádzajú aj iné spoločnosti. Napríklad spoločnosť Amazon nainštalovala v niektorých svojich obchodoch prístroje, ktoré umožňujú povoliť platbu priložením ruky. Systém však vzbudil u skupiny amerických senátorov obavy z toho, ako reťazec nakladá s údajmi svojich zákazníkov.