Blokády v Číne v rámci politiky nulovej tolerancie ochorenia COVID-19 majú väčší vplyv na globálne dodávateľské reťazce ako vojna na Ukrajine. A budú citeľné aj po ich zrušení, uviedol šéf divízie nákladnej dopravy nemeckej skupiny Deutsche Post DHL Tim Scharwath.
Čína v marci a apríli obnovila prísne blokády vo veľkých centrách, čo zasiahlo výrobu aj spotrebu a zvýšilo hrozby pre časti globálnej ekonomiky, ktoré sú závislé od dodávok z ázijskej krajiny.
"Po otvorení sa Číny sa pravdepodobne vytvoria dopravné zápchy pred americkými a európskymi prístavmi," povedal Scharwath z DHL pre agentúru Reuters a dodal, že "potrvá dlhšie, než sme si mysleli, kým sa obchodný systém opäť normalizuje".
Domnieva sa pritom, že problémy globálneho dodávateľského reťazca budú pravdepodobne pokračovať aj po tohoročnej kľúčovej vianočnej nákupnej sezóne.
"Čína je dielenský stôl sveta," poznamenal Scharwath. "Všetok tovar od špičkových technológií až po módu je ovplyvnený situáciou v Šanghaji," povedal s tým, že kľúčová bude rýchlosť, akou Čína zruší všetky obmedzenia.
Zásielky za normálnych okolností prichádzajú do Európy a Severnej Ameriky postupne, povedal Scharwath, ale záplava kontajnerov po uvoľnení blokád by mohla upchať prístavy, pokiaľ Čína nebude zmierňovať reštrikcie postupne.