Všetky veľké cesty v Európe by mali byť do konca roka 2025 vybavené na každých 60 kilometroch dobíjacou stanicou pre osobné elektromobily, o päť rokov neskôr aj pre nákladné autá.
Taktiež do konca roka 2030 by sa na každých 200 kilometroch týchto ciest malo dať doplniť palivo v autách na vodík. Zhodli sa na tom dnes ministri dopravy krajín Európskej únie, ktorí schválili tiež kritériá na prechod k ekologickým palivám v leteckej a lodnej doprave.
Štáty teraz budú o konečnom znení noriem rokovať s Európskym parlamentom, čo bude podľa českého ministra Martina Kupku úlohou nadchádzajúceho českého predsedníctva EÚ.
Obmedzovanie emisií
Doprava produkuje štvrtinu všetkých skleníkových plynov v európskych krajinách, a preto sú s ňou spojené zásadnou časťou klimatických záväzkov EÚ.
Európska komisia s cieľom obmedziť emisie do roku 2030 najmenej o 55 percent oproti hodnotám z roku 1990 pred rokom navrhla bezprecedentný balík noriem zameraných okrem iného na postupné ukončenie výroby áut na fosílne palivá či obmedzenie emisií u ďalších druhov dopravy.
Zástupcovia členských krajín pôvodné návrhy v niektorých bodoch upravili a dnes sa zhodli na spoločnej pozícii k vyjednávaniu s europoslancami.
"Podarilo sa presadiť variant, ktorý je pre Českú republiku prijateľný, je realistický a znamená ďalší rozvoj dobíjacej infraštruktúry," povedal po rokovaní Kupka, ktorý už nasledujúce zasadnutie unijných ministrov dopravy povedie.
České predsedníctvo
Narážal na fakt, že niektoré krajiny vrátane Česka sa úspešne usilovali o predĺženie pôvodnej lehoty pre zavedenie staníc pre nákladné vozidlá.
Ministri sa dnes zhodli aj na časovom pláne zavádzania alternatívnej dobíjacej infraštruktúry na letiskách a v prístavoch.
Rokovania o konečnej podobe s europoslancami povedie české predsedníctvo, ktoré potrvá od júla do konca roka. Podľa Kupku budú popri doťahovaní klimatických noriem jeho prioritami aj zlepšenie európskeho dopravného spojenia vrátane revízie chrbtovej transeurópskej dopravnej siete TEN-T.
"Pre Českú republiku to bude znamenať príležitosť pre budovanie aj vysokorýchlostných železničných tratí a ďalšiu modernizáciu celej dopravnej siete," doplnil minister.