Ukrajina podľa ruskej spoločnosti Transnefť od 4. augusta pre poplatky zastavila tranzit ropy južnou vetvou ropovodu Družba, ktorá vedie do Maďarska, na Slovensko a do Česka.
Ropa bola dovážaná ropovodom, ktorého história siaha do dôb tvrdého socializmu. O stavbe ropovodu Družba sa rozhodlo v decembri 1958, výstavba sa začala o dva roky neskôr. Ropovod začína v Rusku na východnom brehu Volhy a v Bielorusku sa delí do dvoch vetiev - severná vedie do Poľska a do Nemecka, južná cez Ukrajinu potom do Maďarska, na Slovensko a do Česka.
Milión barelov denne
Kapacita ropovodu je až jeden milión barelov ropy denne. Niekdajšia "tepna priateľstva", dlhá asi 5500 kilometrov, vyrástla ako spoločné dielo Poľska, Maďarska, Československa a Nemeckej demokratickej republiky a Sovietskeho zväzu.
Na území vtedajšieho Československa začala prúdiť ruská ropa ropovodom Družba 22. februára 1962, a to do najväčšej československej rafinérie, bratislavského Slovnaftu. Vtedajšia tlač to označila za príklad socialistickej spolupráce a nezištnej pomoci veľkého Sovietskeho zväzu. O niekoľko rokov neskôr potrubie priviedlo ropu aj do českých rafinérií v Kolíne, Pardubiciach, Kralupoch a Litvínove.
Ropovod Družba v Česku priamo nadväzuje na jeho slovenskú časť. Česká časť ropovodu bola uvádzaná do prevádzky postupne - základná časť v rokoch 1964 a 1965. V ďalších rokoch sa ropovod dostavoval, a na prepravu ropy sa tak využívajú príslušné zdvojenia. Potrubie je väčšinou uložené 130 centimetrov pod zemou, iba v miestach s nestabilným podložím vedie Družba na pilieroch či pätkách nad zemou.
Do roku 1989 dovážalo vtedajšie Československo ročne až 18 miliónov ton ropy z bývalého Sovietskeho zväzu výlučne týmto ropovodom. Po páde komunistického režimu sa stala jednou z priorít československej vlády snaha zbaviť sa jednostrannej surovinovej závislosti od Ruska.
Výpadky nútili hľadať alternatívy
Početné výpadky dodávok a zlý technický stav Družby urýchlili budovanie ropovodu IKL z nemeckého Ingolstadtu. Do prevádzky bol uvedený v januári 1996. Oba ropovody vstupujú do Centrálneho tankoviska ropy Nelahozeves, ich vlastníkom a prevádzkovateľom je spoločnosť MERO.
V minulosti zasiahlo dodávky ropovodom niekoľko výpadkov. Prerušenie dodávok malo najrôznejšie príčiny, od požiadavky ZSSR na platbu vo voľne zameniteľnej mene cez spory medzi Ruskom a Ukrajinou o výšku tranzitných poplatkov a zaplnené české zásobníky až po poruchy a znečistenie ropy.
Najväčším európskym odberateľom ruskej ropy je Nemecko, ktoré vlani odoberalo denne 555-tisíc barelov tejto suroviny a podiel Ruska na jeho spotrebe presiahol tretinu. V Poľsku, ktoré podobne ako Nemecko využíva severnú trasu ropovodu Družba, vlani predstavoval podiel ruskej ropy vyše 60 percent.
Oveľa závislejšie sú však od ruskej ropy krajiny ležiacej pri južnej vetve Družby, ako je Slovensko alebo Maďarsko. Ich rafinérie navyše nie sú v súčasnosti schopné spracovávať inú ako ruskú ropu.
Dočasne má zo sankcií výnimku
Dovozu ruskej ropy ako aj ropovodu Družba sa týka šiesty balík sankcií, ktorý schválila Európska únia na začiatku júna. Jeho súčasťou je zákaz dovozu väčšiny ruskej ropy od prelomu roka. Z embarga je dočasne vyňatá preprava ropy ropovodom Družba zásobujúcim Českú republiku, Slovensko a Maďarsko.
Ukrajina od 4. augusta zastavila tranzit ruskej ropy južnou vetvou ropovodu Družba, ktorá vedie okrem iného do Českej republiky.
Podľa agentúry Interfax to oznámil ruský prevádzkovateľ ropovodov Transnefť. Ukrajinský prevádzkovateľ ropovodov Ukrtransnafta podľa neho prestal ropu posielať ďalej kvôli neuhradeniu tranzitných poplatkov. Príčinou sú podľa ruskej strany reštrikcie zavedené Európskou úniou, ktoré Ukrajine znemožnili prijať platbu z Ruska.