Rusko pravdepodobne v najbližších mesiacoch dodá viac palív do Ázie a na Blízky východ, keďže Európa sprísňuje sankcie proti Moskve, aby zintenzívnila svoju reakciu na jej inváziu na Ukrajinu. TASR o tom informuje na základe správy Bloomberg.
Podľa údajov S&P Global Commodities tieto dva regióny už od vypuknutia vojny získavajú väčší podiel na ruskom exporte, čo poukazuje na rekonfiguráciu globálnych energetických tokov.
Európska únia (EÚ) sa pripravuje na zákaz väčšiny dovozu ruskej ropy od piateho decembra, po ktorom bude nasledovať zákaz ropných produktov od februára 2023. To zvyšuje tlak na Moskvu, aby presmerovala viac svojej energetickej produkcie do iných regiónov.
Zvyšujú dovoz ruskej ropy
India a Čína podľa Morgan Stanley minulý mesiac odobrali denne spolu 2,7 milióna barelov (1 barel = 159 litrov) ruskej ropy a ropných produktov. To bolo o 54 percent viac ako pred rokom. Menšie krajiny zvýšili dovoz na 926-tisíc barelov denne z 561-tisíc barelov/deň.
Zatiaľ čo kupci v niektorých krajinách, ako je Mjanmarsko alebo Srí Lanka, sa priznali, že berú ruskú ropu, iní sa vykrúcali vzhľadom na sankcie a postoj Západu.
Ruskí predajcovia využívajú rôzne taktiky na rozvoj už existujúcich trhov, ako aj na hľadanie nových odbytísk, vrátane reexportu a transferu z lode na loď. Nárast týchto tokov môže poháňať hospodársku súťaž, poškodiť ceny a podkopať rafinérske marže.
Podľa agentúry Bloomberg ruskí dodávatelia môžu využiť viaceré možnosti, ako dostať svoje produkty na trhy. Jednou z nich je "dať im novú značku pôvodu". Môžu na to využiť hlavné distribučné centrá v Ázii a na Blízkom východe, ktoré majú zvyčajne veľké pozemné alebo plávajúce skladovacie zariadenia.
Tam sa môžu ruské palivá zmiešať s inými produktmi predtým, ako budú preznačené novým pôvodom a odoslané ďalej. Jedným z ukazovateľov, že k tomu dochádza, môže byť, keď export vysoko prevýši produkciu krajiny.
S nástupom nových sankcií EÚ niektorí kupujúci možno nechcú, aby bolo vidieť, že berú ruské palivá. To vedie k nárastu transferov z lode na loď. Pri bežnej metóde zakrývania obchodných tokov prvé plavidlo preloží náklad z Ruska na druhé plavidlo, ktoré ho dovezie do konečného cieľa.
Podľa Sereny Huang, analytičky spoločnosti Vortexa pre Áziu, v júni až auguste bolo týmto spôsobom prevezených približne 20 až 23 percent ruskej nafty a vykurovacieho oleja naloženého v ruských prístavoch.
Obmedzenia sa sprísňujú
Vzhľadom na to, že mnohé štáty EÚ sa vyhýbajú ruským výrobkom a rope a sprísňujú obmedzenia, Moskva stále naliehavejšie hľadá alternatívne trhy. A potenciálne sa zrejme zameria na Srí Lanku, Pakistan, Mjanmarsko a Indonéziu. Niektoré z týchto chudobnejších krajín zápasia s vážnymi finančnými problémami a ťažko tak odolávajú lákadlu lacnejších ruských dodávok.
V Indonézii, najväčšej ekonomike juhovýchodnej Ázie, prebehli tento mesiac rozhovory medzi štátnou ropnou spoločnosťou Pertamina a Ruskom o možnosti zvýšenia dodávok. No namiesto odoberania hotových produktov plánuje Pertamina v tejto fáze spracovať ruskú ropu vo svojej rafinérii, ktorá sa prerába, aby bola flexibilnejšia a mohla používať akýkoľvek druh ropy.
A zatiaľ čo sa tok ruských palív zvyšuje, existuje možnosť, že Ázia nebude schopná úplne "stráviť všetok prebytok". To povedie k nižším cenám a nárastu objemov skladovaných na mori najmä preto, že očakávané spomalenie hospodárskeho rastu môže znížiť dopyt.
Miestne trhy s benzínom a vykurovacím olejom s vysokým obsahom síry, HSFO sú už teraz preplnené, čiastočne pre prílev ruských produktov.
Objem ruskej ropy a ropných produktov skladovaných na mori po celom svete podľa údajov spoločnosti Kpler k 11. septembru vzrástol na 5,67 milióna barelov z 2,9 milióna barelov na začiatku roka. A očakáva sa, že bude ďalej stúpať, uviedla spoločnosť S&P Global.