Dôvera v českú ekonomiku je najvyššia od vlaňajšieho augusta. Takzvaný súhrnný indikátor dôvery v januári vzrástol oproti decembru o 2,3 bodu na hodnotu 92,0. Dôvera sa zvýšila medzi podnikateľmi aj spotrebiteľmi, u ktorých sa dostala najvyššie od vlaňajšieho marca. Vyplýva to z informácií na webe Českého štatistického úradu. Oproti vlaňajšiemu januáru je dôvera v ekonomiku u podnikateľov, spotrebiteľov aj celkovo na nižšej úrovni.
Ukazovateľ dôvery podnikateľov v januári medzimesačne stúpol o 1,3 bodu na hodnotu 93,8, zvýšil sa prvýkrát od vlaňajšieho mája. Dôvera vzrástla v priemysle, obchode i vybraných službách, v stavebníctve druhýkrát po sebe klesla, no stále sa tam ako v jedinom sektore drží nad dlhodobým priemerom.
"Po päťmesačnom nepretržitom poklese bol v priebehu decembra a januára zaznamenaný rast dôvery v odvetví priemyslu. Túto pozitívnu informáciu je však nutné hodnotiť veľmi opatrne, pretože medzi respondentmi je viditeľná veľká neistota ohľadom budúceho vývoja, "uviedol vedúci oddelenia konjunkturálnych prieskumov ČSÚ Jiří Obst. Priemyselné podniky podľa neho v štvrťročnom prieskume bariér rastu označili za hlavnú prekážku zvyšovania produkcie nedostatočný dopyt.
Indikátor dôvery spotrebiteľov sa zvýšil o 7,4 bodu na hodnotu 82,9. "V januári síce väčšina sledovaných ukazovateľov spotrebiteľského prieskumu zaznamenala medzimesačné zlepšenie, avšak mnoho z nich stále vyznieva výrazne horšie v porovnaní s dlhodobými priemermi," poznamenala Anastasija Najasova z oddelenia konjunkturálnych prieskumov ČSÚ. Stále približne 28 percent domácností uvádza, že sotva vyjdú so svojimi finančnými prostriedkami, a desatina musí siahnuť do úspor alebo si požičiavať, dodala.
Na začiatku nového roka klesol počet domácností, ktoré hodnotia svoju súčasnú finančnú situáciu horšie ako v predchádzajúcich 12 mesiacoch. V porovnaní s decembrom zároveň ubudlo domácností, ktoré očakávajú ďalšie zhoršenie svojich financií v nasledujúcom roku. Oproti minulému mesiacu sa domácnosti tiež menej obávajú zhoršenia celkovej ekonomickej situácie a znížil sa podiel spotrebiteľov, podľa ktorých súčasná doba nie je vhodná na veľké nákupy.