Netflix revolučným spôsobom zmenil pohľad, akým sledujeme seriály a filmy. Bol jednou z prvých spoločností, ktoré nám ponúkli streamovacie služby, a pravdepodobne neexistuje na svete človek, ktorý by o nich nepočul. Ako v každom inom odvetví alebo spoločnosti však bolo len otázkou času, kedy na trh príde konkurencia. A tak sa aj stalo. Dnes medzi ich konkurentov patria Warner Bros, Disney a Amazon. Do hry však vstupuje ďalšia spoločnosť – Paramount – a jej streamovacia služba Paramount+.
Showtime sa spojí s Paramount+
Spoločnosť Paramount Global podniká kroky na zjednotenie svojho podnikania v oblasti káblovej televízie a streamovania, a to spojením televíznej siete Showtime a jej streamovacej služby do jedného subjektu: Paramount+. Ide o odpoveď na súčasné konkurenčné boje v oblasti streamingu. Televízna sieť, ktorá je známa populárnymi seriálmi ako Yellowjackets, Billions a Dexter, bude teraz zahŕňať aj obsah Paramount+. Predplatitelia si budú môcť predplatiť Showtime za príplatok k existujúcemu platenému televíznemu balíku. V súčasnosti je cena služby Paramount+ 4,99 USD mesačne, zatiaľ čo streamovacia služba Showtime sa ponúka za 10,99 USD mesačne. Balík oboch služieb je k dispozícii za 11,99 USD mesačne. Spoločnosť Paramount v novembri oznámila, že Paramount+ má 46 miliónov zákazníkov.
Súboj medzi gigantmi v oblasti streamovania
Spojenie týchto dvoch služieb je reakciou na intenzívnu konkurenciu v mediálnom priemysle, keďže spoločnosti sa snažia, aby ich streamovacie služby boli ziskové. Pandémia COVID-19 viedla k prudkému nárastu dopytu po streamovacích službách a následná konkurencia čoraz viac sťažuje získavanie nových predplatiteľov. To malo vplyv na ceny akcií, čo viedlo mediálne spoločnosti k experimentovaniu s rôznymi stratégiami na rast ich streamovacích podnikov. Napríklad minulý rok spoločnosť Netflix predstavila lacnejšiu verziu podporovanú reklamou. Spoločnosť Disney, ktorá začala skôr spájať svoje možnosti streamovania, zvýšila svoje ceny a pridala možnosť podporovanej reklamy. Spoločnosť Warner Bros. Discovery medzitým obmedzila obsah pre svoju službu HBO Max, pretože sa snaží znížiť náklady. Spoločnosť tiež plánuje na jar spustiť kombinovanú streamovaciu aplikáciu HBO Max a Discovery.
Napriek tomu, že ide o pomerne veľké spoločnosti, Netflix je v čase písania tohto článku stále na prvom mieste podľa počtu predplatiteľov. Zoznam je nasledovný:
1. Netflix - viac ako 223 miliónov predplatiteľov
2. Amazon Prime - odhadom 200 miliónov predplatiteľov
3. Disney+ - 164+ miliónov predplatiteľov
...
6. HBO Max - odhadovaných 80 miliónov predplatiteľov
8. Paramount+ - odhadovaných 46 miliónov predplatiteľov
9. Apple - 40 miliónov predplatiteľov
Vývoj akcií spoločností Paramount Global a Netflix
Akcie spoločnosti Paramount Global vstúpili na trh v roku 1990 za 9,59 USD. Odvtedy zaznamenali slušný vývoj. Najvyšší bod dosiahli v marci 2021, keď cena jednej akcie bola 94,94 USD. Potom nasledoval voľný pád, ktorý sa však zastavil na súčasnej cene 22,61 USD v čase písania tohto článku. To znamená, že je tu veľký priestor na možný rast, najmä ak informácie o výsledkoch spoločností Showtime a Paramount+ vyvolajú pozitívnu reakciu investorov.
Netflix prišiel na trh oveľa neskôr ako Paramount, v roku 2002, s cenou 1,21 USD za akciu. V priebehu času zaznamenala tiež veľmi dobrý rast, pričom historicky najvyššiu cenu dosiahla v októbri 2021, keď bola 690,31 USD. Odvtedy, podobne ako Paramount, cena akcie zaznamenala veľkú korekciu. V čase písania tohto článku je cena akcie Netflix 353,11 USD.
Globálna expanzia predo dvermi
Ak porovnáme počty predplatiteľov a ceny akcií spoločností Paramount a Netflix, vidíme, že druhý menovaný je ďaleko popredu, čo je pochopiteľné, keďže išlo o prvú a dnes aj najväčšiu streamovaciu platformu. Na druhej strane platí, že Paramount môže ponúknuť zaujímavé seriály a filmy pre každú generáciu. Ak budú v Paramount „hrať túto hru dobre“, majú veľkú šancu sa k Netflixu aspoň priblížiť, prípadne ich jedného dňa poraziť. A fakt, že sa spoločnosť len minulý rok dostala do Rakúska a Nemecka, ukazuje na jej záujem o globálnu expanziu. To znamená, že by sme Paramount v jeho ambíciách rozhodne nemali odpisovať.
Komentár hlavného analytika Ozios Adama Austeru