Vytváranie finančného prostredia Európskej únie v priebehu desaťročí má podobu nesúrodej konštrukcie, v ktorej chýba systém vyvodzovania verejnej zodpovednosti. Vyplýva zo stredajšej správy Európskeho dvora audítorov.
Audítori v správe pre médiá uviedli, že stredobodom tohto prostredia je rozpočet Európskej únie, jeho súčasťou je však čoraz väčší počet mimorozpočtových a hybridných nástrojov. Počet novovytvorených nástrojov sa za posledných 15 rokov znásobil. Audítori odporúčajú vyvinúť väčšie úsilie o ich konsolidáciu.
Systém vyvodzovania zodpovednosti
"Európsky parlament charakterizoval súčasné finančné prostredie Európskej únie ako galaxiu fondov a nástrojov okolo rozpočtu Únie. Hoci na ich vytvorenie existujú dobré dôvody, na zlepšenie ich efektívnosti a transparentnosti je potrebné ich ďalej zjednodušovať a zaviesť systém vyvodzovania zodpovednosti," vysvetlil François-Roger Cazala, člen EDA zodpovedný za tento audit.
Audítori preverovali, prečo sa zvýšil počet diverzifikovaných nástrojov, ktoré nie sú plne integrované do rozpočtu Európskej únie. Vo väčšine prípadov právne, politické či hospodárske okolnosti v čase ich vytvárania odôvodňovali to, aby zostali oddelené od rozpočtu Únie. Napríklad nástroje založené na prijímaní a poskytovaní úverov, z ktorých sa poskytuje finančná pomoc, museli byť vytvorené mimo eurorozpočtu, pretože v rámci neho nie je možné získavať úvery. Tieto nástroje boli väčšinou vytvorené ako urgentná reakcia na krízy (napríklad keď bolo treba poskytnúť finančné prostriedky Grécku a reagovať na finančnú a dlhovú krízu v roku 2010).
Mnohé nástroje neboli vopred primerané zhodnotené: zvolená koncepcia nebola vo väčšine prípadov doložená posúdeniami vplyvu či podobnými predbežnými hodnoteniami. Podľa audítorov to znamená, že nie je možné preukázať, že vytvorenie mimorozpočtového nástroja bolo lepšie ako použitie rozpočtu Európskej únie a že navrhovaný nástroj bol tou najefektívnejšou možnosťou.
Výrazne sa líšia aj ďalšie prvky nástrojov, čo zvyšuje komplexnosť finančného prostredia. Napríklad mechanizmy správy, a to aj v prípadoch, keď na to nebol dostatočný dôvod. Rozdiely sú aj v zdrojoch financovania a spôsobe, akým sú potenciálne záväzky zabezpečené.
Verejná kontrola
Audítori pripomenuli, že verejná kontrola zaisťuje, aby boli finančné nástroje legitímne, odôvodnené a aby bola za ne vyvodzovaná zodpovednosť, no finančné prostredie Európskej únie nie je v plnej miere kontrolované. EDA preto odporúča, aby sa zbierali a uverejňovali konsolidované a úplné súbory informácií o všetkých nástrojoch.
Nedávno prezentovaná správa Európskej komisie o rozpočtovej transparentnosti totiž nepokrýva všetky nástroje. Okrem toho existujú medzery v audite výkonnosti nástrojov, na ktoré sa nevzťahujú právomoci auditu EDA, a dohľad Európskeho parlamentu tiež nie je úplný.
Audítori skonštatovali, že mechanizmy flexibility rozpočtu Európskej únie sa vo finančnom rámci na obdobie 2021 – 2027 zlepšili. To rozpočtu Únie umožní lepšie zvládať mimoriadne a nepredvídateľné potreby a znížiť potrebu vytvárania špecializovaných nástrojov. Pokrok sa dosiahol aj v konsolidácii niekoľkých nástrojov do rozpočtu Únie. V rámci reakcie na koronakrízu však boli vytvorené dva nové nástroje (SURE a Európska únia budúcej generácie) a potenciál na zjednodušenie nebol plne využitý, a to najmä v prípade nástrojov poskytujúcich finančnú pomoc členským štátom alebo niektorým krajinám mimo Európskej únie.
Audítori odporúčajú eurokomisii, aby navrhla začlenenie modernizačného fondu do rozpočtu Európskej únie a integráciu a konsolidáciu existujúcich nástrojov finančnej pomoci.