Konflikt na Ukrajine prinútil tamojšie firmy, aby začali podnikať v zahraničí. A využili pritom milióny ľudí, ktorí utiekli pred vojnou.
Podľa OSN bolo v Európe začiatkom mája zaregistrovaných viac ako 5 miliónov ukrajinských utečencov, z toho vyše 1,5 milióna v Poľsku.
Vojna tvrdo zasiahla ukrajinskú ekonomiku, ktorá vlani klesla zhruba o tretinu, najviac od získania nezávislosti od Sovietskeho zväzu. Spotrebiteľské výdavky sa prepadli, a tak sa firmy zamerali na nové trhy vo východnej Európe.
Expanzia do Poľska
"Pokiaľ ide o našu expanziu, prvou destináciou bolo Poľsko," povedal Vjačeslav Klymov, spoluzakladateľ najväčšieho ukrajinského súkromného poštového operátora Nova Post. Dodal, že voľba padla na Poľsko najmä preto, lebo hostí najviac Ukrajincov, ktorí utiekli pred vojnou. Podľa Klymova väčšina klientov Nova Postu sú Ukrajinci, okrem desať až 15 percent Poliakov, pričom mnohí z nich posielali balíky na Ukrajinu.
Aj sieť reštaurácií !FST, ktorá má dlhoročné skúsenosti s prácou s partnermi na projektoch vo východnej Európe, súhlasí s tým, že diaspóra pomáha. !FST už pred vojnou vstúpila na trh v Poľsku, Rumunsku a Maďarsku a po vypuknutí vojny začala rokovať o rozšírení existujúcich partnerstiev aj o nových. Ukrajincom v zahraničí tieto reštaurácie pripomínajú domov.
V Poľsku bolo zaregistrovaných viac ako 24-tisíc firiem s ukrajinským kapitálom, čo predstavuje 25 percent zo všetkých spoločností so zahraničným kapitálom, odhaduje Poľský ekonomický inštitút. V septembri malo 8,5 percenta všetkých firiem otvorených v Poľsku ukrajinský kapitál v porovnaní s 0,8 percenta v januári 2022.
Cielia aj na utečencov
Niektoré firmy sa pozerajú ďalej do Európy. !FST už otvorila bary v Lotyšsku a plánuje expanziu do Českej republiky, Litvy a Estónska, do krajín, kde sa nachádza veľké množstvo ukrajinských utečencov.
Andrij Zdesenko viac ako 26 rokov budoval svoju spoločnosť Biosphere Corporation, najväčšieho ukrajinského výrobcu produktov pre domácnosť. Už pred vojnou chcel expandovať, konflikt to len urýchlil.
"Kúpili sme rakúsku značku Alufix. Je známa nielen v Rakúsku, ale aj v Maďarsku, na Slovensku, v Česku, Rumunsku a Slovinsku," povedal Zdesenko, ktorý kúpil aj rumunskú továreň a ďalšie aktíva. "Vstúpiť na nový trh s neznámym menom a navyše pre ukrajinskú spoločnosť nie je veľmi jednoduché," pripomenul.
Pred inváziou mal ukrajinský podnikový sektor v zahraničí zmiešanú povesť. Poškodzovali ho korupčné škandály a otázky týkajúce sa transparentnosti. Väčšina ukrajinských firiem sa tak zamerala lokálny trh alebo na Rusko a ďalšie bývalé sovietske štáty. Vojna to však dramaticky zmenila.
Ukrajinskí podnikatelia na začiatku konfliktu ťažili z podpory verejnosti v mnohých krajinách. Rostyslav Vovk, spolumajiteľ a generálny riaditeľ Kormotechu, výrobcu krmiva pre domáce zvieratá, začal s predajom v Pobaltí, keď maloobchodníci chceli nahradiť ruské výrobky. Na začiatku roka 2023 už rozšíril predaj do 39 krajín z 19 pred piatimi rokmi.
Zdesenko odhaduje, že tržby Biosphere stúpnu v tomto roku na 150 miliónov USD zo 102 miliónov USD v roku 2022. Klymov z Nova postu medzitým plánuje investovať približne 10 miliónov eur do otvorenia až 200 pobočiek po celej Európe. Všetci dúfajú, že ‘Made in Ukraine‘ sa stane dôveryhodnou značkou na celom svete.