Nemecké dráhy Deutsche Bahn veria, že s železničnými a dopravnými odbormi EVG do piatku nájdu riešenie ohľadom nových kolektívnych zmlúv, hoci pri kľúčových otázkach vrátane výšky miezd panujú značné rozpory. Dnes to novinárom na úvod nového kola rokovaní povedal personálny šéf DB Martin Seiler. Ak by rozhovory skrachovali, hrozili by nemeckej železnici rozsiahle štrajky s dopadom na Českú republiku. Štrajk podľa vyjednávača EVG Kristiana Lorocha stále nie je vylúčený. Prvé hodnotenie nového kola rozhovorov chcú odbory, ktoré zastupujú na 180-tisíc zamestnancov DB, urobiť v stredu.
Hlavnými témami rokovaní sú podľa Seilera zvýšenie miezd, štruktúra zmlúv a dĺžka ich platnosti. "V týchto troch oblastiach máme celkom značné rozpory," povedal Seiler. Uviedol však, že s trochou snahy možno v najbližších piatich dňoch nájsť riešenie.
Dosiahnuť dohodu chcú tiež odbory. Loroch uviedol, že krok ku kompromisu budú musieť urobiť obe strany. Zároveň však povedal, že ak výsledky zostanú za očakávaniami, budú musieť odbory zvýšiť tlak. "Nové štrajky nebudeme môcť vylúčiť dovtedy, kým nebude predložená prijateľná mzdová ponuka," povedal Loroch.
Odbory požadujú zvýšenie mesačného príjmu zamestnancov minimálne o 650 eur respektíve o 12 percent v prípade vyšších platových skupín. Chcú tiež, aby dĺžka kolektívnych zmlúv bola obmedzená na jeden rok. DB to odmietajú a medzičasom predložili už viacero ponúk. Tá posledná sľubuje zvýšenie miezd o 12 percent pri nižších mzdových skupinách, o desať pri stredných a o osem pri vyšších. K tomu navrhujú jednorazovú protiinflačnú prémiu 2850 eur, ktorú by zamestnanci vďaka vládnemu kompenzačnému balíku nedali. Platnosť kolektívnych zmlúv chcú DB na dva roky.
V marci vlakovú, autobusovú aj leteckú dopravu zastavil 24-hodinový štrajk, ktorý zorganizovali spoločne odbory Verdi a EVG. Na konci apríla potom odbory EVG zastavili železničnú dopravu na osem hodín v piatok predpoludním, problémy s prevádzkou ale trvali celý deň. V oboch prípadoch bolo narušené spojenie s Českom, diaľkové vlaky končili v poslednej stanici na českom území a regionálne spoje boli v bežnej prevádzke len v Česku. EVG pôvodne chystali veľký štrajk na polovicu mája, tú sa ale na poslednú chvíľu podarilo odvrátiť.