Európska komisia (EK) nariadila americkej internetovej spoločnosti Google, aby pozastavila svoje lukratívne podnikanie v oblasti digitálnej reklamy. Znamená to, že Google bude možno nútený predať časť svojho podnikania, aby rozptýlil obavy protimonopolného orgánu v oblasti hospodárskej súťaže, uviedla agentúra Reuters. Komisia to uviedla v dnešnej tlačovej správe. Google s názorom komisie nesúhlasí.
Európska komisia je výkonným orgánom Európskej únie a má rozsiahle právomoci. Okrem iného pôsobí ako protimonopolný orgán EÚ. Spoločnosť Google začala vyšetrovať pred dvoma rokmi. Google je súčasťou skupiny Alphabet.
"Spoločnosť zhromažďuje údaje používateľov, predáva reklamný priestor a pôsobí ako sprostredkovateľ online reklamy," uviedla Margrethe Vestagerová, komisárka EÚ zodpovedná za spravodlivú hospodársku súťaž. Spoločnosť Google je teda prítomná takmer na všetkých úrovniach odvetvia reklamných technológií. "Obávame sa, že spoločnosť Google mohla využiť svoje postavenie na trhu na zvýhodnenie svojich vlastných sprostredkovateľských služieb," uviedla Vestagerová.
"Komisia preto predbežne zastáva názor, že obavy z narušenia hospodárskej súťaže by vyriešil len povinný predaj časti služieb spoločnosti Google," uviedla EK.
Podľa prieskumnej spoločnosti Insider Intelligence je Google najdominantnejšou platformou digitálnej reklamy na svete s 28-percentným podielom na celosvetových príjmoch z reklamy. Príjmy z reklamy, ktoré zahŕňajú príjmy z jej vyhľadávacích služieb, služieb Gmail, Google Play, Google Maps, reklamy na YouTube, Google Ad Manager, AdMob a AdSense, dosiahli v minulom roku 224,5 miliardy USD. To predstavuje 79 percent jej celkových príjmov.
Spoločnosť Google sa pokúsila o urovnanie prípadu tri mesiace po tom, ako EK začala svoje vyšetrovanie. Európske orgány však nakoniec sklamalo jej pomalé tempo a málo podstatných ústupkov, uviedol pre agentúru Reuters zdroj oboznámený so záležitosťou.