Predseda predstavenstva automobilky Renault Jean-Dominique Senard dnes v rozhovore s agentúrou Bloomberg varoval, že nad rastúcim európskym odvetvím elektromobilov sa vznáša "čínska búrka". Druhá najväčšia ekonomika sveta ovláda kľúčové suroviny na výrobu batérií pre automobily. Riziko, že Čína preruší dodávky surovín mu nedáva spať, povedal na konferencii v Aix-en-Provence.
Nedávne rozhodnutie Číny obmedziť vývoz dvoch kovov - gália a germánia - používaných v polovodičoch a elektrických vozidlách by malo európskych predstaviteľov varovať, povedal Senard.
"Samozrejme, že ma to v noci budí – je to zásadný strategický problém: cez noc sa môžeme dostať do šialenej situácie a to nikto nepredpokladal," dodal. Prejavila sa podľa neho prílišná závislosť Európy na Číne a tiež potreba vybudovať nákladný dodávateľský reťazec.
"Keď hovorím o čínskej búrke, mám na mysli dnešný silný tlak súvisiaci s dovozom (elektrických) vozidiel z Číny do Európy," povedal Senard. "Sme schopní vyrábať elektromobily, ale bojujeme za zaistenie bezpečnosti našich dodávok," dodal. Čínske odvetvie elektromobilov a dodávateľský reťazec surovín sú výsledkom mnohoročných investícií, ich replikácia by podľa neho stála miliardy eur.
Čínske vývozné obmedzenia sú ďalším prejavom súperenia Pekingu a Washingtonu v oblasti technológií a môžu spôsobiť ďalšie narušenie globálnych dodávateľských reťazcov. Európa sa ocitla uprostred sporu, čo ju núti hľadať alternatívy pre najhorší možný scenár.
V prípade náhleho nedostatku batérií kvôli výpadku surovín by bol podľa Senarda kľúčový vývoj alternatívnych palív - napríklad syntetických e-palív a vodíka.